Menu

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Znala jsi Montessori metodu před tím, než jste přišly do kurzu Batole a já?

Neznala. Poprvé jsem se s ní setkala přesně ve chvíli, kdy jsme se registrovaly do Batole a já. Když jsem si o Montessori četla na stránkách vaší školy, zaujalo mě to, a začala jsem zjišťovat další informace na internetu.

Co jste si ty a tvá dcera Aria užily na kurzu Batole a já nejvíce?

Je těžké vybrat jenom jednu věc. Pokud bych tedy musela, řekla bych, že jsem si nejvíc užila způsob, jakým se Aria přirozeně učí a rozvíjí, díky jednoduchým, ale velmi dobře připraveným materiálům ve třídě. Mezi její nejoblíbenější aktivity patřilo nalévání vody do vázy, do které potom dávala květinu. Také ráda lezla na schody a dívala se shora na ostatní děti. Kdybych ale měla vybrat její úplně nejoblíbenější činnost, byla to určitě příprava jídla, které potom stejně ráda i snědla. Obě jsme si opravdu užily čas, který jsme na lekci strávily spolu. Byla to sice jenom hodina a půl týdně, ale každá vteřina pro ni byla důležitá.

Kurz Batole a já v Montessori jestličkách v Praze 4 (Chodov, Roztyly)

Jak jste dokázaly využít, co jste se na lekcích naučily ve vašem každodenním životě?

Od té doby, co jsme začaly navštěvovat kurz jsem zjistila, jak moc je důležité, abych nechala Ariu dělat různé věci, třeba postarat se o sebe, samotnou. Dříve jsem si myslela, že je přeci nemůže zvládnout. Poznala jsem, jak je důležité ji podporovat v její zvídavosti, nezávislosti a nadšení. Aria je teď v mnoha věcech nezávislejší a pomáhá jí to dokázat další a další nové věci.

Jsou nějaké aktivity, které jste začaly po kurzu pravidelně dělat doma?

Ano, spousta! Aria ráda jí a díky kurzu byla schopná jíst sama lžící nebo vidličkou již od 15 měsíců. Také ráda procvičovala pití ze sklenice, stejně jako to dělají máma a táta. Také jsem pozorovala, že Aria sama věděla, že má dost rozumu a schopností se o sebe postarat sama. Další věc, která nás bavila je hra se zrcadly, toho jsem se dříve bála. Ivana, naše lektorka, nás učila, že děti se učí pozorováním. Mezi to patří i pozorování sebe sama. Tím se dítě učí hodně o sobě a pomáhá mu to v koordinaci. Musím potvrdit, že je to pravda! Když byla Aria proti zrcadlu, bylo to srandovní, smála se na sebe a dotýkala se svého odrazu. Pomohlo jí to v rozvoji mobility. Také jsme spolu zkoušely různé úklidové práce doma a praní prádla. Aria byla spokojená, když věděla, že mi může pomáhat.

Pozoruješ u Arie nějaké změny v chování a jejím vývoji od té doby, co jste navštěvovaly kurz?

Mohla jsem vidět velký pokrok v její mobilitě, smyslu pro pořádek a soustředění se. Učila se, jak respektovat ostatní děti a rozvíjet svoje schopnosti fungování v týmu – začala rozumět tomu, že musí občas počkat nebo věci sdílet. Třída jí poskytla pozitivní a podporující prostředí, ve kterém se Arii dobře pracovalo na jejích projektech. Nábytek, kterým je třída vybavena, nabízí dětem bezpečné prostředí a podporuje je v nezávislosti. Například naučit se, jak správně sedět je pro ně na malých židličkách mnohem rychlejší, než jsem myslela. Montessori systém rozděluje děti do několika věkových skupin, což je založené na jejich rozvoji a potřebách v daném období vývoje.

Pomohl ti kurz lépe porozumět potřebám batolat (dětí od 0 do 3 let) a jak?

Ivana mi velmi pomohla porozumět Arie, tomu, co potřebuje a co od ní mohu očekávat. Během kurzu vždy Ariu pozorovala, upozorňovala mě na to, co Aria dělá, a na základě toho mi radila. Doporučovala mi, jak pracovat na tom, v čem byla Aria slabší nebo podpořit ještě více její stávající schopnosti. Celkově mi Ivana velmi pomohla porozumět tomu, co dítě v tomto věku potřebuje.

máte doma dítě ve věku od 15 měsíců do 3 let a přemýšlíte o kurzu batole a já? 

Přidejte se k nám na osmitýdenní nebo pětidenní intenzivní kurz Batole a já a objevujte společně se svým batoletem Montessori třídu plnou plnou zajímavých výukových materiálů.

Klikněte pro více informací o kurzu Batole a já

 

Další články

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Jeden den v International Montessori School of Prague

Podívejte se na naše školní video! Podělíme se v něm s vámi o naši vizi Montessori vzdělávání. Uvidíte naše inspirativní studenty, učitele, vedení školy, absolventy i rodiče. Líbí se vám?

Číst dál
02.11.2021
Zimní kurz
Batole a já
Zimní intenzivní kurz
Batole a já
Zapište své dítě
do IMSP