Menu

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti Praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také v domácím prostředí.

Nejmenší batolata mohou omývat a trhat salátové listy, míchat těsto, mačkat banány, přidávat přísady, loupat vajíčka nebo ovoce. Předškoláci zvládnou očistit a nakrájet zeleninu, uhníst a vyválet těsto či nastrouhat sýr. Děti ve školním věku mohou vařit či péct podle receptů, mohou s (velkou) opatrností používat troubu či varnou desku a smažit tak palačinky či upéct muffiny. Dospívající dokáží naplánovat rodinný jídelníček, sestavovat nákupní seznamy a také chodit nakupovat.

U menších dětí je jasné, že po jejich pobytu v kuchyni budeme mít nakonec více práce, než kdybychom vařili či pekli sami. Přemýšlejme o tom ale tak, že ta trocha práce navíc je vyvážena nesmírně cennou zkušeností pro děti. A tím máme na mysli nejen kulinářské znalosti a schopnosti, ale zejména to, jak tato činnost pomáhá vývoji dítěte.

Vaření rozvíjí tělo i duši dětí.

Příprava jídla spojuje do nejvyšší míry příjemné s užitečným. Napomáhá rozvoji motoriky, poskytuje velké množství oněch veledůležitých smyslových zkušeností a stimuluje v dětech smysl pro řád, pořádek a posloupnost. V případě starších dětí nabízí vaření podle receptu (nebo třeba i jeho opsání) skvělé procvičení čtení, psaní a počítání. Odvažování přísad nebo třeba násobení množství surovin je ideálním příkladem matematiky v praxi. Celý proces vaření či pečení  u vyžaduje od dětí soustředění a všímavost.  

Příprava jídla nabádá děti k experimentování s novými chutěmi.

Máte doma dítě, které je v jídle extrémně vybíravé? Zapojte jej do vaření. Je to neuvěřitelně účinný způsob, jak dítě podpořit ve vyzkoušení nových chutí a rozšíření chuťových preferencí. Dítě, které samo mylo a krájelo salát nebo míchalo polévku, bude mít nesrovnatelně větší motivaci ochutnat plody vlastní práce, než kdybyste jej pouze posadili před hotovou věc. Vaření je perfektní příležitost mluvit s dětmi o zdravé výživě nebo o důležitosti vyvážené stravy. 

Vaření je jednou ze základních životních dovedností; děti se díky němu cítí sebevědomější, nezávislejší a schopnější.

Všichni dostáváme hlad a všichni musíme jíst – když se dítě (nebo i dospělý člověk) naučí samo uspokojit tuto univerzální lidskou potřebu, aniž by přitom bylo závislé na ostatních, je to pro ně převratná zkušenost. Představte si tu radost pětiletého chlapce, který zrovna sám připravil palačinky pro své rodiče, nebo jak skvěle se bude cítit desetileté děvče, když připraví večeři pro celou rodinu. Tyto zkušenosti se pak stávají nedílnou součástí jejich osobnosti. 

Vaření představuje přirozenou příležitost pro kvalitně strávený čas s rodinou.

Řada sociologických výzkumů dokládá, že jedny z nejsilnějších okamžiků sbližování zažívají lidé právě v okamžicích, kdy společně vykonávají nějakou praktickou a užitečnou činnost. Věříme, že si vaření s dětmi užijete!

Další články

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Jeden den v International Montessori School of Prague

Podívejte se na naše školní video! Podělíme se v něm s vámi o naši vizi Montessori vzdělávání. Uvidíte naše inspirativní studenty, učitele, vedení školy, absolventy i rodiče. Líbí se vám?

Číst dál
09.05.2019
Přihlaste se na kurz
batole a já
Zapište své dítě
do IMSP