Menu

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak naučit nejlépe batole na nočník? Až příliš často je tento úkol noční můrou rodičů a přitom vůbec nemusí být. V Montessori batolecích třídách používáme prověřený, praktický a respektující způsob, jak toto děti naučit. 

co vlastně učení batolete na nočník znamená?

Učení dítěte na nočník je proces, díky kterému se dítě učí ovládat své tělo a svěrače, aby mohlo dojít vykonat potřebu cíleně na toaletu nebo na nočník, a nikoliv nedobrovolně do plenek. Novorozeně nemá samozřejmě schopnosti, aby to samo dokázalo, nemůže chodit, aby si na toaletu došlo, ani nemá vyvinuté nervy, aby tuto část těla dokázalo ovládat. Fyzicky je dítě schopné začít se učit na nočník během druhé poloviny prvního roku života – je to ihned poté, co začne být dostatečně mobilní, sedí, plazí se a začíná si stoupat. 

jak rozvinout motivaci potřebu zadržet?

Samozřejmě fyzická schopnost je teprve začátek. Teď přijde ta složitější část. Je potřeba, aby dítě porozumělo funkcím svého těla a rozvinula se jeho motivace potřebu zadržet. Toto porozumění přichází se zkušeností a s tím, jak se dítě seznamuje se svým tělem.  Děti mají o poznání snazší se toto naučit, pokud tráví čas bez plenek nebo používají látkové plenky namísto jednorázových alespoň částečně. Je to proto, že díky tomu mají mnohem lepší fyzickou zpětnou vazbu než naše ultra suché moderní inovace. Také pomáhá, když dospělý dítěti při výměně plenek vysvětluje, co dělá a proč. 

toilet training in Montessori

Motivace bývá největším problémem

Velmi často se dospělý snaží dítě motivovat úplatky, přemlouvat jej nebo naopak trestat. Tímto způsobem jde ale mnohem hůře dosáhnout dobrých výsledků. Dítě se obává, že rodiče zklame nebo naštve a kvůli tomu je dost možné, že se mu stane nějaká další nehoda. Této chybě se prosím snažte vyhnout! Motivace, kterou dítě potřebuje musí přijít zevnitř. Být v mokrém prostředí je pro mnoho dětí nepříjemné, znamená to muset si přestat hrát a jít se umýt a přebalit. A nejvíc ze všeho je motivací, že děti chtějí být "jako jejich rodiče". 

a jak tedy učíme děti na toaletu?

  1. Jakmile je dítě schopné stát, vyměňujte mu plenky vestoje místo vleže. Je to bez problémů možné s pokakanými plenkami, ale pokud mi nevěříte, zkuste to alespoň s těmi jenom počůranými. Díky tomuto postupu má vaše dítě mnohem lepší pohled na celou situaci a má také možnost se celé věci zúčastnit například vytáhnout a podržet plenku a podobně.

  2. Během každé výměny plenky posaďte dítě na nočník. Zpočátku stačí na malou chvilku, například než si najdete a podáte suchou plenku. Účelem je, aby si dítě začalo na sezení na nočníku zvykat. A teď to přijde... 

  3. Dítě se poprvé vyčůrá, samozřejmě omylem. Pravděpodobně bude rádo a bude ho zajímat, co jeho tělo dokázalo. Vysvětlete mu, co se stalo a pojmenujte to pro něj. Například: "Vidím, že ses vyčůral do nočníku". Ale prosím netleskejte, neradujte se, není to potřeba!

  4. Jakmile uvidíte, že dítě pochopilo, o co se jedná – obvykle poté, co se takto omylem vyčůrá do nočníku vícekrát – vysvětlete mu, že bude nějaký čas ze dne trávit bez plenek. Spodní prádlo je úžasná přirozená motivace, většina batolat ho chce nosit. A teď si připravte kýbl s vodou a hadr, protože... 

  5. ... dítě bude mít nehody. Vždy mu vysvětlete, co se stalo a posaďte jej znovu na nočník. Je totiž důležité zafixovat toto spojení. Potom nechte dítě, aby vám při úklidu asistovalo. I když to bude třeba jenom tak, že své špinavé kalhoty donese do pračky. Je důležité, aby se mohlo účastnit a nebylo posláno si místo toho hrát.  

Teď už jen vytřít pár loužiček a je to! Věřte mi, tento postup funguje. A překvapí vás, že těch loužiček nakonec nebude až tak moc. Berte je jako investici do toho, že bude brzy vaše batole bez plenek a bude zase o něco nezávislejší. 

pár praktických poznámek

Výběr nočníku

Prosím, vyhněte se různým osvětleným inovacím s doprovodem hudby. Jediné, co je potřeba je stabilní, neklouzavý, jednoduše čistitelný model. Také není potřeba mít víc než jeden nočník. Doporučujeme ho umístit do koupelny nebo pokud to pro vás není praktické, do ložnice dítěte.

Dělejte si poznámky!

Pište si, kdy se vaše dítě do plenek počůrává a pokakává ať již do plenek nebo později, když se mu to stane bez nich omylem. Možná v tom uvidíte nějaký vzorec, a budete moci lépe předvídat, kdy dítě posadit na nočník. 

Oblečení

Pro nějaký čas se vyhněte krásným šatičkám, overalům a dalším komplikovaným kusům oblečení. Vyberte si modely, které se dají snadno nandat, a především ještě snadněji sundat.

“Mně se nechce!”

Čas, kdy toto budete moci svému dítěti uvěřit, určitě přijde. V tuhle chvíli je to ale nejspíš daleká budoucnost. Tak jak ukázat dítěti respekt a zároveň se vyhnout další loužičce na zemi nebo úprk do koupelny o pět minut později? Doporučujeme jednoduchý postup: řekněte dítěti, že je možné, že nechce čůrat (možná opravdu nechce!), ale vyžadujte, aby si sedlo na nočník (například před odchodem z domova, poté, co vstane z postele apod.). Neargumentujte s ním o tom, zda se mu chce nebo nechce na záchod, jen se ujistěte, aby tu příležitost dostalo. 

Dítě nechce kakat 

Tohle je velmi časté, obzvláště mezi dětmi, které se na nočník naučily chodit později. Některé děti vyžadují dál plínky, držet za ruku nebo být úplně samotné ještě dlouho po tom, co jim čůrání nedělá problémy. Nejlepší je, nechat tyto potřeby, aby se v klidu vyřešily samy, nabídnout dítěti respektující přístup, řešit pouze fakta a přespříliš na problém nepoukazovat a netlačit na jeho vyřešení. Ujistěte se, že dítě jí dostatek vlákniny a pije hodně vody, aby ho vylučování nebolelo. 

Spánek

Schopnost nepočůrat se v noci se vyvine někdy mezi dvěma a šesti lety věku. I některé děti, které již dokáží dojít na záchod ve dne úplně bez problémů a bez nehod, musí nosit na noc stále plenku. Nemusíte z toho mít obavy. Pouze pokud by to přetrvávalo po sešti letech věku nebo se tento problém vrátil po delší době, kdy dítě chodilo normálně na záchod, doporučujeme to zkonzultovat s dětským lékařem. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Další články

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Jeden den v International Montessori School of Prague

Podívejte se na naše školní video! Podělíme se v něm s vámi o naši vizi Montessori vzdělávání. Uvidíte naše inspirativní studenty, učitele, vedení školy, absolventy i rodiče. Líbí se vám?

Číst dál

Vánoční pečení s batoletem

Za okny to začíná vypadat jako v zimě – první mrazy, temné večery, světýlka a vánoční dekorace všude kolem nás. Snažíme se vyplnit dlouhé chladné noci v prosinci světlem svíček, jehličí a vůní nesčetných slavnostních pohoštění. Všude kolem nás je tolik lahodných chutí – horká čokoláda, sladký čaj, voňavé cukroví a pečivo a my se díky tomu všemu cítíme příjemně a útulně.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Video: Přátelské prostředí ve škole

Jedním z hlavních cílů Montessori vzdělávání je pomoci dětem stát se plnohodnotnými občany tohoto světa. Jak se nám daří něčeho takového dosahovat?

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečova. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Příprava jídla v Montessori

Společná příprava jídla je v Montessori třídách oblíbenou aktivitou. Děti si nesmírně užívají, že mohou jíst to, co samy vytvořily. A kromě toho tím rozvíjejí důležité dovednosti. 

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

Video: Společná pravidla, abychom se cítili dobře

Jak pracujeme na tom, abychom měli příjemnou atmosféru a podporovali vzájemný respekt mezi dětmi v Montessori třídě? Spolu s dětmi vyváříme pravidla jejich třídy!

Číst dál

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Číst dál

Vařit s dětmi je zábava!

Často se říká, že „společné stolování drží rodinu pohromadě”. Posuňme se ještě o něco dále a pojďme společně péct a vařit. My v Montessori víme, že kuchyně nabízí celou řadu možností všem dětem, batolaty počínaje a dospívajícími konče. Vaření a pečení je totiž součástí Montessori aktivit v oblasti Praktického života již od okamžiku, kdy batole začne chodit. Tyto výhody však nejsou v žádném případě vázány na připravené prostředí v Montessori třídě – velmi snadno lze vše aplikovat také v domácím prostředí.

Číst dál

Proč vyučujeme v Montessori zdvořilostní chování?

Zdvořilostní chování tvoří v oblasti „Praktického života“ významnou součást Montessori osnov od útlého dětství až po dospívání. Při návštěvě třídy možná toto učivo přehlédnete – na rozdíl od třeba Matematiky nebo Jazykové výchovy nemá většinou určenou poličku ani výukový koutek. Jedná se ale (zrovna tak jako Matematika nebo Jazykověda) o plnohodnotnou součást osnov, s danými lekcemi a cíli, a jako „didaktický materiál“ mu slouží samotná osobnost vyučujícího a vlastní dětská skupina. Za úkol si klade mnohem více, než jen naučit děti zásadám etikety a slušného chování: jeho cílem je pomoci dětem plně rozvíjet svůj sociální potenciál a zaujmout své místo v lidské společnosti.  

Číst dál

Jak uplatnit v praxi výuku zdvořilostního chování podle Montessori?

Lekce zdvořilostního chování v Montessori jsou navrženy jako co možná nejlepší nástroj, který je dětem v tomto úkolu hodnotným pomocníkem. Vysvětlováním a názorným ukazováním předáváme dětem návod, jak se chovat, komunikovat a jednat s ostatními co nejharmoničtějším způsobem, a pomáháme jim tyto dovednosti procvičovat a osvojovat si je. Postupně, počínaje těmi nejjednoduššími kroky (jako je například omluva nebo podání ruky), si děti utvářejí „slovníček“ jednání, který jim umožňuje jednat přiměřeně a sebejistě v určitém sociálním kontextu. A jak je zdvořilému chování učíme v konkrétních věkových skupinách? 

Číst dál

Balíme s batoletem na výlet

Léto je ideální čas pro výlety a vycházky. Společně s nimi přichází pro děti příležitost naučit se, jak se na výlet připravit – zabalit si batůžek. Tato aktivita je učí samostatnosti a dodává jim patřičné sebevědomí. Nejen že si batůžek připraví, ale samy si pak vše potřebné po celý výlet nesou. 

Číst dál

První týdny ve školce. Jak ustát loučení?

Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro ně zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat zkušenost společenské nezávislosti. Je to veliký a zásadní krok: děti se učí přechodně fungovat bez rodičů, v kolektivu kamarádů a učitelů.  

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

The Little Panda

Pokud vás zajímají akce a aktivity pro děti v Praze na víkend nebo běheme celého roku, podívejte se na web našeho partnera  - www.littlepanda.cz.

Číst dál

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak naučit nejlépe batole na nočník? Až příliš často je tento úkol noční můrou rodičů a přitom vůbec nemusí být. V Montessori batolecích třídách používáme prověřený, praktický a respektující způsob, jak toto děti naučit. 

Číst dál

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

Proč jsou věkově smíšené třídy obrovskou výhodou?

Není pro nás žádným překvapením, že jsou rodiče v rozpacích z toho, jak fungují věkově smíšené třídy. Ptají se nás, jak mohou různě staré děti fungovat harmonicky ve stejném prostředí a co díky tomuto přístupu získávají. 

Číst dál
27.02.2020
PŘIJÍMÁME nové
DĚTI
Naplánujte si prohlídku
Letní kurz batole a já