Menu

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak naučit nejlépe batole na nočník? Až příliš často je tento úkol noční můrou rodičů a přitom vůbec nemusí být. V Montessori batolecích třídách používáme prověřený, praktický a respektující způsob, jak toto děti naučit. 

co vlastně učení batolete na nočník znamená?

Učení dítěte na nočník je proces, díky kterému se dítě učí ovládat své tělo a svěrače, aby mohlo dojít vykonat potřebu cíleně na toaletu nebo na nočník, a nikoliv nedobrovolně do plenek. Novorozeně nemá samozřejmě schopnosti, aby to samo dokázalo, nemůže chodit, aby si na toaletu došlo, ani nemá vyvinuté nervy, aby tuto část těla dokázalo ovládat. Fyzicky je dítě schopné začít se učit na nočník během druhé poloviny prvního roku života – je to ihned poté, co začne být dostatečně mobilní, sedí, plazí se a začíná si stoupat. 

jak rozvinout motivaci potřebu zadržet?

Samozřejmě fyzická schopnost je teprve začátek. Teď přijde ta složitější část. Je potřeba, aby dítě porozumělo funkcím svého těla a rozvinula se jeho motivace potřebu zadržet. Toto porozumění přichází se zkušeností a s tím, jak se dítě seznamuje se svým tělem.  Děti mají o poznání snazší se toto naučit, pokud tráví čas bez plenek nebo používají látkové plenky namísto jednorázových alespoň částečně. Je to proto, že díky tomu mají mnohem lepší fyzickou zpětnou vazbu než naše ultra suché moderní inovace. Také pomáhá, když dospělý dítěti při výměně plenek vysvětluje, co dělá a proč. 

toilet training in Montessori

Motivace bývá největším problémem

Velmi často se dospělý snaží dítě motivovat úplatky, přemlouvat jej nebo naopak trestat. Tímto způsobem jde ale mnohem hůře dosáhnout dobrých výsledků. Dítě se obává, že rodiče zklame nebo naštve a kvůli tomu je dost možné, že se mu stane nějaká další nehoda. Této chybě se prosím snažte vyhnout! Motivace, kterou dítě potřebuje musí přijít zevnitř. Být v mokrém prostředí je pro mnoho dětí nepříjemné, znamená to muset si přestat hrát a jít se umýt a přebalit. A nejvíc ze všeho je motivací, že děti chtějí být "jako jejich rodiče". 

a jak tedy učíme děti na toaletu?

  1. Jakmile je dítě schopné stát, vyměňujte mu plenky vestoje místo vleže. Je to bez problémů možné s pokakanými plenkami, ale pokud mi nevěříte, zkuste to alespoň s těmi jenom počůranými. Díky tomuto postupu má vaše dítě mnohem lepší pohled na celou situaci a má také možnost se celé věci zúčastnit například vytáhnout a podržet plenku a podobně.

  2. Během každé výměny plenky posaďte dítě na nočník. Zpočátku stačí na malou chvilku, například než si najdete a podáte suchou plenku. Účelem je, aby si dítě začalo na sezení na nočníku zvykat. A teď to přijde... 

  3. Dítě se poprvé vyčůrá, samozřejmě omylem. Pravděpodobně bude rádo a bude ho zajímat, co jeho tělo dokázalo. Vysvětlete mu, co se stalo a pojmenujte to pro něj. Například: "Vidím, že ses vyčůral do nočníku". Ale prosím netleskejte, neradujte se, není to potřeba!

  4. Jakmile uvidíte, že dítě pochopilo, o co se jedná – obvykle poté, co se takto omylem vyčůrá do nočníku vícekrát – vysvětlete mu, že bude nějaký čas ze dne trávit bez plenek. Spodní prádlo je úžasná přirozená motivace, většina batolat ho chce nosit. A teď si připravte kýbl s vodou a hadr, protože... 

  5. ... dítě bude mít nehody. Vždy mu vysvětlete, co se stalo a posaďte jej znovu na nočník. Je totiž důležité zafixovat toto spojení. Potom nechte dítě, aby vám při úklidu asistovalo. I když to bude třeba jenom tak, že své špinavé kalhoty donese do pračky. Je důležité, aby se mohlo účastnit a nebylo posláno si místo toho hrát.  

Teď už jen vytřít pár loužiček a je to! Věřte mi, tento postup funguje. A překvapí vás, že těch loužiček nakonec nebude až tak moc. Berte je jako investici do toho, že bude brzy vaše batole bez plenek a bude zase o něco nezávislejší. 

pár praktických poznámek

Výběr nočníku

Prosím, vyhněte se různým osvětleným inovacím s doprovodem hudby. Jediné, co je potřeba je stabilní, neklouzavý, jednoduše čistitelný model. Také není potřeba mít víc než jeden nočník. Doporučujeme ho umístit do koupelny nebo pokud to pro vás není praktické, do ložnice dítěte.

Dělejte si poznámky!

Pište si, kdy se vaše dítě do plenek počůrává a pokakává ať již do plenek nebo později, když se mu to stane bez nich omylem. Možná v tom uvidíte nějaký vzorec, a budete moci lépe předvídat, kdy dítě posadit na nočník. 

Oblečení

Pro nějaký čas se vyhněte krásným šatičkám, overalům a dalším komplikovaným kusům oblečení. Vyberte si modely, které se dají snadno nandat, a především ještě snadněji sundat.

“Mně se nechce!”

Čas, kdy toto budete moci svému dítěti uvěřit, určitě přijde. V tuhle chvíli je to ale nejspíš daleká budoucnost. Tak jak ukázat dítěti respekt a zároveň se vyhnout další loužičce na zemi nebo úprk do koupelny o pět minut později? Doporučujeme jednoduchý postup: řekněte dítěti, že je možné, že nechce čůrat (možná opravdu nechce!), ale vyžadujte, aby si sedlo na nočník (například před odchodem z domova, poté, co vstane z postele apod.). Neargumentujte s ním o tom, zda se mu chce nebo nechce na záchod, jen se ujistěte, aby tu příležitost dostalo. 

Dítě nechce kakat 

Tohle je velmi časté, obzvláště mezi dětmi, které se na nočník naučily chodit později. Některé děti vyžadují dál plínky, držet za ruku nebo být úplně samotné ještě dlouho po tom, co jim čůrání nedělá problémy. Nejlepší je, nechat tyto potřeby, aby se v klidu vyřešily samy, nabídnout dítěti respektující přístup, řešit pouze fakta a přespříliš na problém nepoukazovat a netlačit na jeho vyřešení. Ujistěte se, že dítě jí dostatek vlákniny a pije hodně vody, aby ho vylučování nebolelo. 

Spánek

Schopnost nepočůrat se v noci se vyvine někdy mezi dvěma a šesti lety věku. I některé děti, které již dokáží dojít na záchod ve dne úplně bez problémů a bez nehod, musí nosit na noc stále plenku. Nemusíte z toho mít obavy. Pouze pokud by to přetrvávalo po sešti letech věku nebo se tento problém vrátil po delší době, kdy dítě chodilo normálně na záchod, doporučujeme to zkonzultovat s dětským lékařem. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Další články

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Interview v Czech and Slovak Leaders s Kateřinou Bečkovou

“Svým dětem jsem chtěla zajistit nejlepší možné vzdělání”

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Video: Jeden den v International Montessori School of Prague

Podívejte se na naše školní video! Podělíme se v něm s vámi o naši vizi Montessori vzdělávání. Uvidíte naše inspirativní studenty, učitele, vedení školy, absolventy i rodiče. Líbí se vám?

Číst dál
27.02.2020
Přihlaste se na kurz
batole a já
Zapište své dítě
do IMSP