Menu
 Zpět

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

„Špatné počasí neexistuje, pouze špatné oblečení.“ To je zásada, kterou bychom si měli v tomto ročním období důsledně a často připomínat. Dobré holínky, nepromokavé kalhoty do deště, hřejivé mikiny a pogumované bundy jsou pro malé děti, které se mohou v jeden okamžik rozplácnout v kaluži a vzápětí se klouzat po té největší hroudě bahna, naprostou nutností. Pro děti je jarní příroda kouzelnou truhlicí nových zkušeností a příležitostí. Cákat se v loužích, dloubat klackem do bahna (a že se takových báječných klacíků po větrném dni kolem najde), objevovat droboučké rostlinky, brouky a červíky, stavět z lepkavého, mokrého písku – to všechno jsou nekonečně lákavé (a z vývojového hlediska maximálně prospěšné) činnosti, které se právě teď dětem nabízejí.

A proto, ačkoliv hřejivá deka, pohádková knížka a hrnek teplého čaje mají nesporně své kouzlo, nezapomeňte strávit alespoň pár chvil z letošního jara venku čvachtáním v bahně a cákáním v loužích! 

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ČTENÍ OD NEJÚTLEJŠÍHO VĚKU DĚTEM PROSPÍVÁ

Další články

Jak uplatnit v praxi výuku zdvořilostního chování podle Montessori?

Lekce zdvořilostního chování v Montessori jsou navrženy jako co možná nejlepší nástroj, který je dětem v tomto úkolu hodnotným pomocníkem. Vysvětlováním a názorným ukazováním předáváme dětem návod, jak se chovat, komunikovat a jednat s ostatními co nejharmoničtějším způsobem, a pomáháme jim tyto dovednosti procvičovat a osvojovat si je. Postupně, počínaje těmi nejjednoduššími kroky (jako je například omluva nebo podání ruky), si děti utvářejí „slovníček“ jednání, který jim umožňuje jednat přiměřeně a sebejistě v určitém sociálním kontextu. A jak je zdvořilému chování učíme v konkrétních věkových skupinách? 

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Rozhovor s ředitelkou školy, Pherooz Karani

Seznamte se s naší akademickou ředitelkou, Pherooz Karani. Největší radost jí dělá předávat nové generaci dětí dědictví Montessori vzdělávání.

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál
13.04.2019
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka