Menu
 Zpět

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Výchova k míru je proces získávání hodnot, rozvíjení postojů, dovedností a chování tak, aby děti mohly žít v harmonii sami se sebou, s ostatními a okolním prostředím.

Zdvořilostní chování je součástí každodenního programu od chvíle, kdy u nás dítě vstoupí do třídy. Ukazujeme si situace a učíme se lekce jak zdravit, jak se omlouvat, děkovat, jak se chovat, když někdo jiný pracuje, jak požádat kamaráda nebo učitele o pomoc a mnoho dalších věcí. 

V mnoha Montessori třídách je vyhrazený prostor nebo stůl, kam si děti mohou sednout, být v klidu, v kontaktu sami se sebou a svými vnitřními průvodci, o situaci sami přemýšlet a využít prostor k vyřešení konfliktu s pomocí různých nástrojů a činností.

Jedním z nástrojů, který mohou děti využít je Růže míru (nebo jakýkoiv jiný objekt) a tabulka emocí, díky které mohou děti identifikovat emoce, které cítí a jak se k nim postavit. Růž míru používáme, když mají dvě nebo i více dětí mezi sebou konflikt. Děti se učí mluvit postupně a jednoduše sdílí, co cítí jen ve chvíli, kdy drží růži. Když domluví, předá růži dalšímu z kamarádů. Růže míru pomáhá dětem soustředit se na to, co říkají ostatní a počkat s mluvením až na chvíli, kdy budou na řadě, aby společně konflikt vyřešily v harmonii. Růže tak funguje jako konkrétní pomůcka a dospělí s mnoha dětmi ji tak mohou použít k procvičování toho, co a kdy v kolektivu říct. 

Montessori výchova k míru

A jak je možné procvičovat výchovu k míru doma?

Vztah k míru i zdvořilostní chování pochází z velké části z domova. Podívejte se na nějaké možnosti, jak můžete s výchovu k míru pomoci i doma:

  • Běžte příkladem místo napomínání: Děti mají natolik absorbující mysl, že z okolního prostředí a od dospělých v něm kopírují své chování a způsob, jakým komunikují s ostatními. Pokud okolo sebe uvidí, že spolu dospělí komunikují mile a s pochopením, pomůže jim to naučit se reagovat také s porozuměním a empatií. Pokuste se vyhnout negativním rozhovorům o ostatních lidech nebo hádkám s ostatními členy rodiny před dětmi.

  • Čtení o míru: Existuje mnoho knížek, které krásně vysvětlují, co znamená mír a emoce, které děti pociťují.  Aby děti snadněji pochopily, co mír znamená a jak funguje je dobré udržovat pozitivní a tišší tón čtení.

  • Vytvoření klidného, mírumilovného koutku doma: Vytvoření klidného koutku pro vaše dítě doma, může být prospěšné pro vás i pro něj. Může si tam kdykoliv zajít, odpočinout, popřemýšlet, promyslet co dělat se svými myšlenkami a pocity.

  • Respekt a péče o zvířata a prostředí: Děti mají obvykle od přírody dar milovat a respektovat zvířata a prostředí okolo sebe. Je skvělé vzít si domu nějaké domácí zvíře, dítě se tak o něj může starat a učit se jaké to je mít odpovědnost za jiného živého tvora. Kromě toho můžete také ztrávit  čas s dětmi v komunitních zahradách či farmách pro zvířátka, sázením, zahradničením. To všechno může pomoci dítěti naučit se empatii.

  • Povídání si o míru: Jedním z tipů je samozřejmě i konverzac o míru. Čas od času naveďte doma na toto téma řeč. Zeptejte se, co mír znamená pro vaše dítě a vysvětlete mu, co znamená pro vás. Může vás to pomoci nejenom sblížit jako rodinu, ale i posílit vaše pouto a důvěru mezi sebou, což je dobré pro řešení problémů v budoucnu.

By Caryn Khoo, Primary Teacher Intern

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROČ VYUČUJEME V MONTESSORI ZDVOŘILOSTNÍ CHOVÁNÍ?

Další články

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál
29.01.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka