Menu

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Znala jsi Montessori metodu před tím, než jste přišly do kurzu Batole a já?

Neznala. Poprvé jsem se s ní setkala přesně ve chvíli, kdy jsme se registrovaly do Batole a já. Když jsem si o Montessori četla na stránkách vaší školy, zaujalo mě to, a začala jsem zjišťovat další informace na internetu.

Co jste si ty a tvá dcera Aria užily na kurzu Batole a já nejvíce?

Je těžké vybrat jenom jednu věc. Pokud bych tedy musela, řekla bych, že jsem si nejvíc užila způsob, jakým se Aria přirozeně učí a rozvíjí, díky jednoduchým, ale velmi dobře připraveným materiálům ve třídě. Mezi její nejoblíbenější aktivity patřilo nalévání vody do vázy, do které potom dávala květinu. Také ráda lezla na schody a dívala se shora na ostatní děti. Kdybych ale měla vybrat její úplně nejoblíbenější činnost, byla to určitě příprava jídla, které potom stejně ráda i snědla. Obě jsme si opravdu užily čas, který jsme na lekci strávily spolu. Byla to sice jenom hodina a půl týdně, ale každá vteřina pro ni byla důležitá.

Kurz Batole a já v Montessori jestličkách v Praze 4 (Chodov, Roztyly)

Jak jste dokázaly využít, co jste se na lekcích naučily ve vašem každodenním životě?

Od té doby, co jsme začaly navštěvovat kurz jsem zjistila, jak moc je důležité, abych nechala Ariu dělat různé věci, třeba postarat se o sebe, samotnou. Dříve jsem si myslela, že je přeci nemůže zvládnout. Poznala jsem, jak je důležité ji podporovat v její zvídavosti, nezávislosti a nadšení. Aria je teď v mnoha věcech nezávislejší a pomáhá jí to dokázat další a další nové věci.

Jsou nějaké aktivity, které jste začaly po kurzu pravidelně dělat doma?

Ano, spousta! Aria ráda jí a díky kurzu byla schopná jíst sama lžící nebo vidličkou již od 15 měsíců. Také ráda procvičovala pití ze sklenice, stejně jako to dělají máma a táta. Také jsem pozorovala, že Aria sama věděla, že má dost rozumu a schopností se o sebe postarat sama. Další věc, která nás bavila je hra se zrcadly, toho jsem se dříve bála. Ivana, naše lektorka, nás učila, že děti se učí pozorováním. Mezi to patří i pozorování sebe sama. Tím se dítě učí hodně o sobě a pomáhá mu to v koordinaci. Musím potvrdit, že je to pravda! Když byla Aria proti zrcadlu, bylo to srandovní, smála se na sebe a dotýkala se svého odrazu. Pomohlo jí to v rozvoji mobility. Také jsme spolu zkoušely různé úklidové práce doma a praní prádla. Aria byla spokojená, když věděla, že mi může pomáhat.

Pozoruješ u Arie nějaké změny v chování a jejím vývoji od té doby, co jste navštěvovaly kurz?

Mohla jsem vidět velký pokrok v její mobilitě, smyslu pro pořádek a soustředění se. Učila se, jak respektovat ostatní děti a rozvíjet svoje schopnosti fungování v týmu – začala rozumět tomu, že musí občas počkat nebo věci sdílet. Třída jí poskytla pozitivní a podporující prostředí, ve kterém se Arii dobře pracovalo na jejích projektech. Nábytek, kterým je třída vybavena, nabízí dětem bezpečné prostředí a podporuje je v nezávislosti. Například naučit se, jak správně sedět je pro ně na malých židličkách mnohem rychlejší, než jsem myslela. Montessori systém rozděluje děti do několika věkových skupin, což je založené na jejich rozvoji a potřebách v daném období vývoje.

Pomohl ti kurz lépe porozumět potřebám batolat (dětí od 0 do 3 let) a jak?

Ivana mi velmi pomohla porozumět Arie, tomu, co potřebuje a co od ní mohu očekávat. Během kurzu vždy Ariu pozorovala, upozorňovala mě na to, co Aria dělá, a na základě toho mi radila. Doporučovala mi, jak pracovat na tom, v čem byla Aria slabší nebo podpořit ještě více její stávající schopnosti. Celkově mi Ivana velmi pomohla porozumět tomu, co dítě v tomto věku potřebuje.

máte doma dítě ve věku od 15 měsíců do 3 let a přemýšlíte o kurzu batole a já? 

Přidejte se k nám na osmitýdenní nebo pětidenní intenzivní kurz Batole a já a objevujte společně se svým batoletem Montessori třídu plnou plnou zajímavých výukových materiálů.

Klikněte pro více informací o kurzu Batole a já

 

Další články

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál

První týdny ve školce. Jak ustát loučení?

Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro něj zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat zkušenost společenské nezávislosti. Je to veliký a zásadní krok: děti se učí přechodně fungovat bez rodičů, v kolektivu kamarádů a učitelů.  

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál
02.11.2021
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka