Menu

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Jídlo a pití

Dítě, které již samo chodí, se bezpochyby dokáže samo najíst, ať již lžičkou, vidličkou či pomocí prstů. Při používání nože může dvouleté batole samozřejmě stále vyžadovat naši asistenci, ale i takto malé dítě může práci s nožem trénovat na měkkých potravinách, jako jsou například brambory nebo knedlíky. Pro pití doporučujeme místo lahve s brčkem či pítkem zcela běžný hrnek (tzv. „panákovka” nebo třeba šálek na espresso jsou k tomuto účelu zcela ideální), v žádném případě však není dobré používat lahev s dudlíkem.

Úklid

Batolata jsou ve vytváření nepořádku absolutní jedničky – zároveň ale zbožňují následný úklid. Klidně jim můžete dát za úkol odnést nádobí ze stolu do dřezu, uklidit hračky do polic či odnést špinavé prádlo do koše. Podobné činnosti v nich, kromě jiného, upevňují dobré návyky. Děti v batolecím období dokáží (a navíc to dělají velmi rády!) například zamést a umýt podlahu, zalít květiny, umýt nádobí a následně utřít „spoušť“, kterou po sobě při podobných aktivitách s vodou zanechaly.

Drobná rozhodnutí

Možná své batole nenecháte zcela rozhodovat o tom, co si na sebe obleče, nebo co bude jíst. Pro jejich vývoj je však skvělé, pokud jim umožníte dělat malá rozhodnutí, např. vybrat si, jestli chtějí chléb se šunkou či se sýrem, nebo modré či červené tričko, nebo jestli na procházku chtějí jít pěšky či raději jet na odrážedle.  V podobných situacích je vhodné nabídnout dítěti několik neutrálních možností a poté akceptovat rozhodnutí, které dítě udělá.  Tak dítěti dáte najevo, že si jeho názorů vážíte a že jej respektujete. 

Oblékání

Když dítě projeví zájem o samostatnost při oblékání, můžete mu ukázat, jak má například strčit ruce do rukávů, nohy do nohavic či jak si vyzout boty. Než se nadějete, děti samy přijdou na to, jak pokračovat. Zpočátku je lepší vynechat oblečení s malými knoflíky nebo zapínám na místech, kam dítě ještě samo nedosáhne – místo toho raději vyberte oblečení s velkými knoflíky či zipy a obuv na suchý zip.

Jak si malé dítě nejlépe samo oblékne bundu? Přes hlavu! Jednoduchý návod si můžete prohlédnout v galerii níže.

Michaela Tučková

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

TOP 3 ZIMNÍ AKTIVITY PRO BATOLATA

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Karolínou Muchovou

Tento týden si v podcastu IMSP popovídala naše moderátorka Mariana Bečková s absolventkou Karolínou Muchovou. Karolína se narodila a vyrostla v Praze. Vždy bylo jejím snem jet studovat vysokou školu do zahraničí. Poslechněte si, jak ji IMSP připravila na náročné studium na střední škole i na rozhodnutí studovat na univerzitě v Chicagu v USA. Karolína vypráví, jak byla díky opravdové pozornosti a individuálním osnovám, sestaveným učiteli IMSP, připravena uspět ve světě.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál
17.01.2019
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka