Menu

Jak upravit domov podle Montessori

Objevte pár jednoduchých triků, jak připravit pro vaše dítě krásné, pohodlné prostředí, které napomáhá vzdělávání podle ověřených Montessori principů. 

Od narození přes batolecí, předškolní i školní období je domov tím hlavním prostředím, kde dítě vyrůstá, hraje si a roste. Je to místo, kde objevuje nové věci, vytváří si vazby s nejdůležitějšími lidmi jeho života (vámi!) a učí se porozumět světu. 

V Montessori metodě vzdělávání často hovoříme o "připraveném prostředí" v našich třídách a jeho klíčové roli pro vývoj dítěte. Stejný princip platí také pro váš domov. Víme, že děti lépe dospívají a učí se v prostředí, ve kterém se cítí zároveň bezpečně, pohodlně a mají dostatek podnětů. Ale jak takové prostředí připravit? Tady od nás máte pár tipů. 

Montessori environment for kids at your home / Montessori pokojíček pro děti

Dívejte se na okolí očima vašeho dítěte

Jedna překvapivá informace: děti jsou mnohem menší než dospělí. To znamená, že vidí prostor z jiné perspektivy. Sedněte si v pokojíčku na zem s očima v úrovni, kde je má vaše dítě. Můžete vidět a pohodlně dosáhnout na jeho hračky? Máte obrázky a další dekorace ve svém zorném poli a pohodlně je vidíte? Má stolek a židle pohodlnou výšku?  Zkrátka je tento prostor akorát pro jeho tělo a může se v něm cítit útulně? 

méně je více

Když se podíváte do našich tříd, zjistíte, že u nás nejsou žádné bedny a koše na materiály. Vše je jednoduše vidět, snadno se v tom orientujete a můžete si pohodlně vybrat. Je mnohem lepší mít tak akorát hraček vyskládaných venku, ostatní mít schované někde ve skříni a obměňovat je pravidelně ve stylu "sezónních nabídek", než své dítě zavalit výběrem. Máme jedno pravidlo: pokud se nějaké hračky dítě nedotkne týden, je naprosto bezpečné ji vzít a dát ji na nějaký čas stranou. Až ji časem vyndáte, bude zase jako nová.

vybírejte přírodní materiály

V naší společnosti je na výběr neuvěřitelné množství plastových věcí pro malé děti. Je to celkem pochopitelné – plast je levný, jednoduše omyvatelný a nerozbije se, když spadne na zem. Problém je, že tím, že se zaměříme na tento jeden materiál, přijdou děti o poznávání dřeva, porcelánu, kovu, skla, textilu a dalších materiálů. Pokud je to možné, nabízejte svým dětem opravdové, přírodní materiály. Kromě bohatších zkušeností pro jejich smysly získají i reálné vnímání krásy a propojení s přírodou. 

dejte dítěti kontrast i mírumilovné prostředí 

Je tu jedno obvyklé a docela nešťastné přesvědčení, že děti potřebují nespočet zářivých barev a hlasitých zvuků, abychom upoutali jejich pozornost. Samozřejmě pozornost všech lidí (nejenom dětí) přitahují výrazně barevné věci, nicméně pokud je toho příliš, smysly dětí již nebudou stimulovat, ale otupí. Vytvořte dítěti neutrální příjemné pozadí – jemné barvy, světlý přírodní nábytek a látky. Díky tomu, budou moci mysl a oči dítěte odpočívat a o to více budou přitahovat jeho pozornost hračky a aktivity. 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK ÚSPĚŠNĚ NAUČIT BATOLE CHODIT NA NOČNÍK

Další články

První týdny ve školce. Jak ustát loučení?

Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro něj zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat zkušenost společenské nezávislosti. Je to veliký a zásadní krok: děti se učí přechodně fungovat bez rodičů, v kolektivu kamarádů a učitelů.  

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál

Praktický život a jeho přínosy pro vývoj batolete

“První věc, kterou je třeba si uvědomit o cvičeních praktického života je to, že jejich cíl vlastně není "praktický". Důraz by se neměl klást na slovo „praktický“, ale na slovo "život". Jejich záměrem je napomáhat vývoji dítěte.”                                          E. M. Standing, Maria Montessori: Její život a práce

Číst dál
21.04.2020
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka