Menu

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Rotujte hračky

Všiměte si, že v Montessori třídě máme jasně vymezený prostor v policích na omezený počet aktivit. Malé děti se učí zorientovat v jejich prostředí a součástí toho je kam věci patří a kde najít to, co chci nebo potřebuji. Jak můžeme po dítěti chtít něco uklidit, pokud není jasně dané, kam věc patří? Dalším faktorem je, že děti jsou snadno zahlcené velkým množstvím možností. To je důvod, proč pokud máte velký koš plný hraček, dítě všechny vysype, hraje si jen s jednou nebo dvěma a potom je boj pro něj i pro vás, aby všechny uklidil zpět. Pokuste se připravit prostor s 8-10 hračkami uspořádanými tak, aby vaše dítě celý výběr snadno vidělo. Schovejte ostatní hračky úplně pryč a zhruba za jeden až dva týdny je obměňujte podle toho, které vaše dítě používá a které ne. Tento postup vám pomůže zjistit, co vaše dítě zajímá, s čím si hraje nejvíc a jaké hračky už můžete odložit nadobro.

Vytvořte pravidla společně

U nás ve třídách si vážíme spolupráce a toho, že na nějakém společném cíli pracujeme dohromady.  Pokud tedy chcete něco u vás doma vylepšit, můžete to také probrat dohromady jako tým a najít cestu, která bude vyhovovat všem. Děti jsou rádi součástí dění a rozhodování, takže se posaďte spolu jako rodina a sdílejte nápady, jak může každý z vás pomoci a pracovat dohromady. Můžete si z toho udělat i zábavnou aktivitu, napsat, na čem jste se domluvili na kus papíru a dítě může tento návod zavěsit na nějaké místo doma. Jeden z takových návodů, který máme my ve třídách je, že jakmile dokončím práci s nějakou pomůckou, uklidím ji. Pokud je toto něco, s čím jako rodina souhlasíte, můžete pak použít drobná upozornění jako: “Pamatuješ si, jak jsme se domluvili, že když skončíme, budeme po sobě uklízet?” Je důležité, abyste i vy byli dobrým vzorem a dítě vidělo, že pravidla platí pro všechny stejně. A klíčová je samozřejmě konzistentnost!

Montessori jesle - dítě pomáhá připravit stůl

Dejte na výběr, s čím může dítě pomoct

Pokud chcete vidět ve svém bytě více pomocných rukou, dejte svému dítěti na výběr, s čím vám může pomoci. Například se můžete zeptat: “Chceš pomoct s přípravou stolu na večeři nebo uklidit talíře až dojíme?” Vyhněte se otázkám, na které je odpověď ano nebo ne a nabídněte konkrétní příklady, jak může dítě pomoct. Děti chtějí často pomáhat všem okolo a rádi se cítí plnohodnotnými členy společnosti. Pěknou výbavou u vás doma by proto mohla být učící věž. Díky ni může dítě snadněji pomáhat s vařením a uklízením.

Procvičujte aktivity z praktického života

Aktivity z praktického života jsou klíčovou součástí každé Montessori třídy a děti je naprosto milují! Připravte tyto aktivity tak, aby byly dostupné ve výšce dítěte, aby na ně snadno dosáhlo, pokud je bude chtít použít. Může to být třeba košík s několika ručníky na utření louží, malý mop nebo koš na prádlo. Také můžete zahrnout aktivity jako je krmení zvířátka, příprava jídla nebo mytí nádobí.

Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Přečtěte si, jak si upravit domov podle Montessori

Další články

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Proč vyučujeme v Montessori zdvořilostní chování?

Zdvořilostní chování tvoří v oblasti „praktického života“ významnou součást Montessori osnov od útlého dětství až po dospívání. Při návštěvě třídy možná toto učivo přehlédnete – na rozdíl od třeba matematiky nebo jazykové výchovy nemá většinou určenou poličku ani výukový koutek. Jedná se ale o plnohodnotnou součást osnov (zrovna tak jako matematika nebo jazykověda), s danými lekcemi a cíli, a jako „didaktický materiál“ mu slouží samotná osobnost vyučujícího a vlastní dětská skupina. Za úkol si klade mnohem více, než jen naučit děti zásadám etikety a slušného chování: jeho cílem je pomoci dětem plně rozvíjet svůj sociální potenciál a zaujmout své místo v lidské společnosti.  

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

Výhody ručního psaní

Když vaše dítě přečtě nebo napíše první slova, je to opravdu vzrušující období. Je to začátek krásné cesty za vzděláním, která jim otevře oči do světa knih, poznatků a zázraků!

Číst dál
17.03.2022
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka