Menu
 Zpět

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Ptáte se, proč práci s koberečky věnujeme tolik času a energie?

Maria Montessori by vám určitě řekla, že snaha, kterou musí děti vynaložit na správnou manipulaci s pracovním koberečkem, se vyplatí sama o sobě. Přenášet, urovnat a zase pevně stočit kobereček vyžaduje od malého dítěte nemalé úsilí – dítě tak procvičuje koordinaci a soustředění, což jsou věci, které jsou podle nás pro děti nesmírně důležité. Ale je v tom ještě něco.

Každý Montessori průvodce vám řekne, že pomůcky v Montessori třídě jsou něco neobyčejného a hodnotného. A o hodnotné věci se musíme starat s náležitou péčí. Nechceme, aby byly rozházené po zemi, aby se do nich kopalo, nebo aby se ztratily. Místo toho je při práci na zemi opatrně pokládáme na tkané koberečky. Tento smysl pro pořádek má v Montessori pedagogice vyšší smysl. Maria Montessori často poukazovala na to, jak je důležité, aby prostředí, v němž se dítě pohybuje, bylo estetické a aby bylo dítě obklopené krásnými věcmi. Zároveň také upozorňovala na to, že je velmi důležité prezentovat je dětem takovým způsobem, aby děti pochopily, že my sami si těchto věcí velmi vážíme. 

Pracovní kobereček je pro dítě také ryze praktickou věcí. Definuje mu prostor, vytváří hranice pro jeho práci s pomůckou a v neposlední řadě mu umožnuje získat okamžitý přehled nad vším, co se na koberečku nachází. Srovnejte si pomůcky rozložné na koberečku a krabici lega, které je rozházené po celé místnosti. Ve skupině dětí kobereček umožňuje dodržovat vzájemný respekt vůči prostoru ostatních. Dítě si dává pozor na to, aby se se svou pomůckou nedostalo mimo kobereček. Ostatní děti vědí, že na kobereček jiného dítěte se nešlape a nic se z něj nebere. A to ani v případě, že ho dítě na moment opustí. 

Všechny tyto aspekty reflektují základní dětskou potřebu – potřebu řádu, pořádku a orientace v prostředí. Je těžko docenitelné, jak důležité je tuto potřebu podporovat, a to nejen u dětí. Ať již pracujete ve školním prostředí nebo jen hledáte inspiraci pro správně připravené domácí prostředí, věříme, že investice do koberečku se vám vyplatí.

Michaela Tučková – učitelka IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VYPOŘÁDEJ SE S EMOCEMI, DÍKY UMĚNÍ

Další články

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál
19.11.2018
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka