Menu

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.  

Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Písmena všude, kam se podíváš

Už i několikaměsíční miminka dokáží rozeznávat tvary. Písmena jsou pro ně něco podobného, jako je např. trojúhelník, strom nebo sluníčko. Zkuste začlenit písmena do vašeho každodenního života, třeba takto:

  • interiér vašeho domova můžete „ozdobit“ 2 písmeny a po nějaké době každé z nich vyměnit za jiné, 

  • při společné přípravě jídla lze tvořit jednotlivá písmena ze slupek mrkve nebo okurky,

  • zkuste společně psát písmena do písku apod. 

Proč rýmovačky tolik pomáhají

Rýmované říkanky jsou pro děti velkým pomocníkem pro vnímání slov vytvořených z jednotlivých zvuků. Od nejútlejšího věku můžete proto dětem:

  • popisovat obrázky, tvary, barvy a emoce,

  • hledat a popisovat předměty, které se rýmují, např. pes – les, myška – liška, konec – zvonec,

  • říkat a zpívat si spolu s dětmi rýmované texty, jako například: Vařila myšička kašičku, Polámal se mraveneček, Když jde malý bobr spát apod., které jsou k dispozici i v podobě leporela.

Znakování usnadní komunikaci s našimi nejmenšími

Znakováním podpoříte své batole v tom, aby se z něj stal aktivní čtenář i partner pro sdílení zážitků. Znakování je založeno na systému jednoduchých gest, která nahrazují jednotlivá slova. Jejich užívání dítěti pomůže budovat i sebeúctu, protože podstatně přispívá k narůstající radosti dítěte z toho, že se samo dokáže vyjádřit.  

Přibližně kolem prvních narozenin vám dítě pomocí znakování bude schopné „říct“, že vidí kočku, slunce, že by se chtělo napít mléka, nebo třeba že ho něco bolí. „U dětí, které znakují, je záhy znát vřelý vztah ke knihám. Tyto děti také začínají číst dříve než ostatní.“  

Takže se se svým dítětem pohodlně posaďte a pusťte se do čtení. Společné čtení dítěte a rodiče výrazně napomáhá k rozvoji:

  • Pozornosti: dítě tak má možnost prožívat přímou interakci s rodičem, a protože se jedná o hravou formu interakce, dítě se vydrží déle a lépe soustředit.

  • Bondingu: proces učení a trénování paměti je maximálně aktivován v bezpečném a láskyplném prostředí, což pozitivně ovlivňuje vývoj dětského mozku.

  • Komunikace: respektující komunikace mezi vámi a vaším dítětem výrazně zvyšuje schopnost dítěte začít brzy mluvit a naučit se číst.

Lenka Míkovcová – Asistentka učitele v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Zdroje:

  • Bright from the start, Jill Stamm, PhD, Paula Spencer, Gotham Books, 2007
  • Baby Minds – Linda Acredolo, Susan Goodwyn / Bantam Books, 2000

Další články

Jak úspěšně naučit batole chodit na nočník

Jak nejlépe naučit batole na nočník? To je jeden z prvních opravdu velkých úkolů rodičovství, často se stává zdrojem frustrace, pro některé rodiče doslova noční můrou. Přitom tomu tak vůbec nemusí být! V Montessori novorozeneckých a batolecích třídách používáme prověřený a praktický způsob, jak toto děti naučit. Troufám si dokonce říct, že je pro rodiče i děti jednoduchý.  

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

Rozhovor s ředitelkou školy, Pherooz Karani

Seznamte se s naší akademickou ředitelkou, Pherooz Karani. Největší radost jí dělá předávat nové generaci dětí dědictví Montessori vzdělávání.

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál
19.03.2019
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka