Menu

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Znala jsi Montessori metodu před tím, než jste přišly do kurzu Batole a já?

Neznala. Poprvé jsem se s ní setkala přesně ve chvíli, kdy jsme se registrovaly do Batole a já. Když jsem si o Montessori četla na stránkách vaší školy, zaujalo mě to, a začala jsem zjišťovat další informace na internetu.

Co jste si ty a tvá dcera Aria užily na kurzu Batole a já nejvíce?

Je těžké vybrat jenom jednu věc. Pokud bych tedy musela, řekla bych, že jsem si nejvíc užila způsob, jakým se Aria přirozeně učí a rozvíjí, díky jednoduchým, ale velmi dobře připraveným materiálům ve třídě. Mezi její nejoblíbenější aktivity patřilo nalévání vody do vázy, do které potom dávala květinu. Také ráda lezla na schody a dívala se shora na ostatní děti. Kdybych ale měla vybrat její úplně nejoblíbenější činnost, byla to určitě příprava jídla, které potom stejně ráda i snědla. Obě jsme si opravdu užily čas, který jsme na lekci strávily spolu. Byla to sice jenom hodina a půl týdně, ale každá vteřina pro ni byla důležitá.

Kurz Batole a já v Montessori jestličkách v Praze 4 (Chodov, Roztyly)

Jak jste dokázaly využít, co jste se na lekcích naučily ve vašem každodenním životě?

Od té doby, co jsme začaly navštěvovat kurz jsem zjistila, jak moc je důležité, abych nechala Ariu dělat různé věci, třeba postarat se o sebe, samotnou. Dříve jsem si myslela, že je přeci nemůže zvládnout. Poznala jsem, jak je důležité ji podporovat v její zvídavosti, nezávislosti a nadšení. Aria je teď v mnoha věcech nezávislejší a pomáhá jí to dokázat další a další nové věci.

Jsou nějaké aktivity, které jste začaly po kurzu pravidelně dělat doma?

Ano, spousta! Aria ráda jí a díky kurzu byla schopná jíst sama lžící nebo vidličkou již od 15 měsíců. Také ráda procvičovala pití ze sklenice, stejně jako to dělají máma a táta. Také jsem pozorovala, že Aria sama věděla, že má dost rozumu a schopností se o sebe postarat sama. Další věc, která nás bavila je hra se zrcadly, toho jsem se dříve bála. Ivana, naše lektorka, nás učila, že děti se učí pozorováním. Mezi to patří i pozorování sebe sama. Tím se dítě učí hodně o sobě a pomáhá mu to v koordinaci. Musím potvrdit, že je to pravda! Když byla Aria proti zrcadlu, bylo to srandovní, smála se na sebe a dotýkala se svého odrazu. Pomohlo jí to v rozvoji mobility. Také jsme spolu zkoušely různé úklidové práce doma a praní prádla. Aria byla spokojená, když věděla, že mi může pomáhat.

Pozoruješ u Arie nějaké změny v chování a jejím vývoji od té doby, co jste navštěvovaly kurz?

Mohla jsem vidět velký pokrok v její mobilitě, smyslu pro pořádek a soustředění se. Učila se, jak respektovat ostatní děti a rozvíjet svoje schopnosti fungování v týmu – začala rozumět tomu, že musí občas počkat nebo věci sdílet. Třída jí poskytla pozitivní a podporující prostředí, ve kterém se Arii dobře pracovalo na jejích projektech. Nábytek, kterým je třída vybavena, nabízí dětem bezpečné prostředí a podporuje je v nezávislosti. Například naučit se, jak správně sedět je pro ně na malých židličkách mnohem rychlejší, než jsem myslela. Montessori systém rozděluje děti do několika věkových skupin, což je založené na jejich rozvoji a potřebách v daném období vývoje.

Pomohl ti kurz lépe porozumět potřebám batolat (dětí od 0 do 3 let) a jak?

Ivana mi velmi pomohla porozumět Arie, tomu, co potřebuje a co od ní mohu očekávat. Během kurzu vždy Ariu pozorovala, upozorňovala mě na to, co Aria dělá, a na základě toho mi radila. Doporučovala mi, jak pracovat na tom, v čem byla Aria slabší nebo podpořit ještě více její stávající schopnosti. Celkově mi Ivana velmi pomohla porozumět tomu, co dítě v tomto věku potřebuje.

máte doma dítě ve věku od 15 měsíců do 3 let a přemýšlíte o kurzu batole a já? 

Přidejte se k nám na osmitýdenní nebo pětidenní intenzivní kurz Batole a já a objevujte společně se svým batoletem Montessori třídu plnou plnou zajímavých výukových materiálů.

Klikněte pro více informací o kurzu Batole a já

 

Další články

Je o tom kniha!

Jsem zpět a mám pro vás další recenze! Jako učitelka se ke knížkám obracím pro radu ve chvílích, kdy potřebuji najít odpověď na složitou otázku nebo začít konverzaci o náročné situaci.

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál

IMSP’s LIDOVÉ NOVINY

Představujeme vám LIDOVÉ NOVINY IMSP, českojazyčné noviny, které napsali, sestavili a editovali studenti naší základní školy. Projekt byl inspirován známým českým spisovatelem Karlem Čapkem. Ten vynalezl slovo "robot" a napsal moho oblíbených knih různých žánrů. Přeskakoval mezi moderními pohádkami, povídkami, cestopisy a životopisným dílem, a navíc měl rád fejetony, krátké novinové eseje, které mají čtenáře nejen informovat, ale i pobavit.

Číst dál
02.11.2021
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka