Menu

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.  

Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Písmena všude, kam se podíváš

Už i několikaměsíční miminka dokáží rozeznávat tvary. Písmena jsou pro ně něco podobného, jako je např. trojúhelník, strom nebo sluníčko. Zkuste začlenit písmena do vašeho každodenního života, třeba takto:

  • interiér vašeho domova můžete „ozdobit“ 2 písmeny a po nějaké době každé z nich vyměnit za jiné, 

  • při společné přípravě jídla lze tvořit jednotlivá písmena ze slupek mrkve nebo okurky,

  • zkuste společně psát písmena do písku apod. 

Proč rýmovačky tolik pomáhají

Rýmované říkanky jsou pro děti velkým pomocníkem pro vnímání slov vytvořených z jednotlivých zvuků. Od nejútlejšího věku můžete proto dětem:

  • popisovat obrázky, tvary, barvy a emoce,

  • hledat a popisovat předměty, které se rýmují, např. pes – les, myška – liška, konec – zvonec,

  • říkat a zpívat si spolu s dětmi rýmované texty, jako například: Vařila myšička kašičku, Polámal se mraveneček, Když jde malý bobr spát apod., které jsou k dispozici i v podobě leporela.

Znakování usnadní komunikaci s našimi nejmenšími

Znakováním podpoříte své batole v tom, aby se z něj stal aktivní čtenář i partner pro sdílení zážitků. Znakování je založeno na systému jednoduchých gest, která nahrazují jednotlivá slova. Jejich užívání dítěti pomůže budovat i sebeúctu, protože podstatně přispívá k narůstající radosti dítěte z toho, že se samo dokáže vyjádřit.  

Přibližně kolem prvních narozenin vám dítě pomocí znakování bude schopné „říct“, že vidí kočku, slunce, že by se chtělo napít mléka, nebo třeba že ho něco bolí. „U dětí, které znakují, je záhy znát vřelý vztah ke knihám. Tyto děti také začínají číst dříve než ostatní.“  

Takže se se svým dítětem pohodlně posaďte a pusťte se do čtení. Společné čtení dítěte a rodiče výrazně napomáhá k rozvoji:

  • Pozornosti: dítě tak má možnost prožívat přímou interakci s rodičem, a protože se jedná o hravou formu interakce, dítě se vydrží déle a lépe soustředit.

  • Bondingu: proces učení a trénování paměti je maximálně aktivován v bezpečném a láskyplném prostředí, což pozitivně ovlivňuje vývoj dětského mozku.

  • Komunikace: respektující komunikace mezi vámi a vaším dítětem výrazně zvyšuje schopnost dítěte začít brzy mluvit a naučit se číst.

Lenka Míkovcová – Asistentka učitele v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Zdroje:

  • Bright from the start, Jill Stamm, PhD, Paula Spencer, Gotham Books, 2007
  • Baby Minds – Linda Acredolo, Susan Goodwyn / Bantam Books, 2000

Další články

Interview s učiteli: Lisa de Silva

Dnes bychom vám rádi představili jednu z učitelek naší mateřské školy, Lisu. Pochází ze západní Austrálie a v IMSP je již od roku 2017.  Od té doby, co přijela do Prahy, rozvíjí své zkušenosti ve vzdělávání nejmladších dětí, dokončila certfikaci pro učitele Montessori u AMS (American Montessori Society) pro výuku dětí v mateřské škole (od 3 do 6 let).  Přečtěte si o Lise více v naší interview:

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál
19.03.2019
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka