Menu

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Jedná se o zjednodušení vytvářením nálepek, ať už pozitivních nebo negativních, které mohou napáchat více škody než užitku na sebevědomí a emočním vývoji dítěte. Lehce je vyslovíme bez přemýšlení nebo v návalu emocí.  Mnoho dospělých je považuje za neškodné. Avšak označení jako „jsi zlobivý“, „je příliš stydlivý“, „je panovačná“, „je vůdčí typ“ mohou výrazně ovlivnit sebehodnocení dítěte. Tím, že předem označíme dítě nálepkou místo hodnocení jeho aktuálních činů, nevědomky vytváříme jeho trvalý rys určující, co si dítě o sobě myslí. V takových situacích se škatulkování stává nebezpečnou chybou.

Proč je škatulkování škodlivé?

  • Dítě zařazené do nějaké „škatulky“ – Kdykoli někoho automaticky označíme nějakou nálepkou, a nemusíte to ani říct nahlas, určitým způsobem ho nastavíme k očekávanému chování. Zamysleme se nad tím, jak my dospělí přistupujeme ke stereotypům. Dítě, které je označeno jako „zlobivé“, bude tak vnímáno, i když motivy jeho chování jsou laskavé a nevinné. „Zaškatulkování“ nám brání vidět osobu nebo dítě takové, jaké ve skutečnosti jsou.

  • Přisouzení nálepky (a to i pozitivní) ovlivňuje očekávání – V extrémních případech právě pozitivní zaškatulkování napomáhá vytvářet nerealistická očekávání dítěte, která následně způsobí jeho sklony k perfekcionalismu nebo úzkosti. Rozhodně mění naše očekávání a tím vytváří sebenaplňující se proroctví o chování dítěte.

  • Označování může být chybné – Všimli jste si, že dítě, které jeden den zdraví učitele i další dospělé nebo jemu neznámé lidi úsměvem a zamáváním, se jiný den úplně stáhne do sebe? Lidé mají mnoho složitých emocí, chování, různorodých osobnostních předpokladů a preferencí a totéž platí pro malé dítě. Není možné dítě strčit do jedné „škatulky“.

Montessori principy a jak je využít doma

Návrhy, jak zabránit škatulkování

Začněme malými krůčky. Nejprve se pokuste zjistit, kdy vy sami nějakým způsobem zařazujete do škatulek.  Takové uvědomění vám může pomoci zbrzdit vás v tom, abyste příště začali nahlas dítě označovat nálepkou, pomůže vám ujasnit si myšlenky a zjistit, kdy máte tendence škatulkovat. Snažte se také vidět dítě, jako osobu s určitým chováním, ať už pozitivním nebo negativním, a oddělte svůj názor na dítě od jeho chování. To vám pomůže vcítit se do dítětem a pochopit ho, i když se chová špatně.

Co můžeme udělat, je snažit se pojmenovat chování dítěte, místo abychom označovali je samotné. Například místo „jsi stydlivý“ zkuste říct třeba „chvíli to trvá, než se sžiješ s lidmi “ nebo „dobře se ti povídá s lidmi, které dobře znáš “. Tím, že se zamyslíte nad výběrem správných slov a přístupem k dítěti místo toho, abyste ho automaticky označili nálepkou, mu tím pomůžete dosáhnout úspěchu v životě a nebudete mu bránit v dosažení jeho plného potenciálu.

Caryn Khoo

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Další články

Interview s učitelem, Greg McCrackenem

Jaké je tvé životní motto? Když jsem byl mladý, můj tatínek mi říkával: „Vždycky dělej to nejlepší, co umíš.“ A podobně se snažím mít často na mysli: „Dělej, co umíš, tam kde jsi a s tím, co máš.“ 

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Top 3 zimní aktivity pro batolata

Když jsou děti na vánoční prázdniny doma, bývá někdy oříšek vymyslet, co zajímavého s nimi podniknout. Proto jsme pro vás připravili naše tři nejoblíbenější zimní aktivity, které jsou skvělé i pro batolata. Materiál, který na ně potřebujete, najdete pravděpodobně snadno doma.

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Krishnou Ramani

Dnešním hostem IMSP podcastu je Krishna Ramani, vítej!

Číst dál
15.04.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka