Menu
 Zpět

Škola v lockdownu

Všichni si někdy stěžujeme na situaci, se kterou se od minulého jara musíme potýkat. Já se naopak snažím podívat na to, co nám přinesla pozitivního. 

Jako matce v domácnosti se mi naskytla skvělá příležitost zažít, jak funguje domácí vzdělávání. O domácí vzdělávání nebo unschooling jsem se zajímala i dříve a u své druhé dcery Emily jsem o něm dokonce vážně uvažovala. Viděla jsem problém v tom, že bych nebyla schopna naplnit sociální aspekt jejího vzdělávání a potřeb. Navíc, jakmile potkala svou nejlepší kamarádku v Primary třídě, neměla jsem šanci ji přesvědčit, aby se mnou zůstala doma. Teď ale najednou mohu zažít domácí vzdělávání, aniž by mě to stálo moc úsilí. Veškerou práci a vyučování připravují její úžasné učitelky. No nezní to skvěle?

International Montessori School homeschooling in lockdown 

A tak začalo naše dobrodružství domácího vzdělávání minulý březen, během prvního lockdownu, a já z něj byla vlastně nadšená. Samozřejmě jsme nejdříve museli přizpůsobit mnoho věcí a vytvořit nový pravidelný režim, který je pro Emily hodně důležitý, ale mohu říct, že jsme si užívali, že můžeme být společně doma.

Mohli jsme vstávat později, v podstatě podle našich biologických hodin, nemuseli jsme spěchat se snídaní, ušetřili čas, který obvykle strávíme na cestě, byli jsme flexibilnější a mohli jsme všeobecně trochu zpomalit naše tempo.

Když byla Emily unavená z dlouhého koukání na obrazovku během online lekcí, zjistili jsme, že musí jít ven, proběhnout se po zahradě a být chvíli v přírodě. Dokonce jsme koupili trampolínu, která je na takové odreagování ideální.  Na její tváři jsem viděla, že už po několika minutách venku úplně změnila náladu. Sama tak dostala příležitost zjistit, co musí dělat, když se cítí vyčerpaná učením, a bude si to pamatovat po zbytek svého života. Měla by takovou flexibilitu a možnost uvědomit si sebe a své potřeby během normální výuky?

Montessori homeschooling in Covid 19 times

 

Daší věc, která Emily vyhovuje, je velká flexibilita při učení, může si sama určit čas, který dané práci věnuje. Nemusí se vůbec stresovat a ví, že mě vždy může požádat o pomoc. Ale zjišťuji, že to potřebuje čím dál méně. Zvládá pracovat čím dál samostatněji, méně věcmi se nechá rozptýlit, a díky tomu dokáže udělat více práce. 

Další pozitivní věcí, kterou našim dětem distanční výuka dala, je práce s počítačem. Byly vždy rychlejší než my, když šlo o technologie, ale distanční výuka jejich učení v tomto směru ještě urychlila. Museli se naučit pracovat s e-maily, vytvářet dokumenty v aplikacích Google, Zoom a pracují se Seesaw, který je velmi užitečný pro Emily i pro mě při organizaci její práce. Emily je s těmito programy moc spokojená.

A ještě jedna pozitivní zpráva. Nevím, kolik jídla se vyhazuje ve školní jídelně, ale my jsme doma dokázali vyhazování jídla úplně eliminovat. Vařím jenom to, co máme rádi a všechny zbytky vždy dojíme. 

Iveta Wells, matka studentky vyšší základní školy

Další články

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál

Pár minut s Abdulem z Keni

Zveme vás na malý výlet do Afriky, za naším adoptivním spolužákem Abdulem. Zeptali jsme se ho, jak se má.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál
10.03.2021
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka