Menu

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Při představě stolování s malým dítětem se většině z nás vybaví něco úplně jiného. Níže uvádíme tři nejčastější záludnosti, které nám často (a zbytečně) společný čas u stolu kazí.

Jak naučit batolata jíst podle Montessori

  • Neřešte nepořádek. Nestresujte své děti (a sami sebe) tím, že jim jídlo padá, něco rozlijí apod. Místo toho se uvolněte a s nepořádkem při jídle s malými dětmi zkrátka počítejte. Než dítě krmit (nebo po něm uklízet) je lepší dát mu samotnému k dispozici úklidové pomůcky (ubrousek, mokrou houbičku, smetáček či lopatku). Jestli vám pohled na batole, pečlivě drhnoucí žídličku, nevykouzlí úsměv, sním tenhle článek.

  • Netrapte se kvůli tomu, kolik toho děti (ne)sní. Nutit děti, aby snědly ten „správný“ počet kalorií, je úplně zbytečné. Vaším cílem je totiž naučit dítě naslouchat signálům jeho těla a jíst právě tolik, kolik mu napovídá. Apetit a potřeby dětí se velmi často mění a netrpí-li zdravotními problémy, pak jsou tyto výkyvy naprosto přirozené. Pokud máte přesto starost, jí-li dítě dost, všímejte a zapisujte si alespoň raději co a kolik sní v průběhu jednoho týdne, nikoliv dne.

  • Vyhraďte si na stolování čas. Jídlo je přirozeně pro děti zajímavé a příjemné, a ideálně bychom si ho měli společně s nimi užívat a „objevovat“. Stolujeme-li s malými dětmi, hodí se nastavit si jasná pravidla a vzájemná očekávání. Mezi ta základní patří, že se soustředíme pouze na jídlo a jeden na druhého. Stejně jako by rodiče neměli například vytahovat mobilní telefon, tak by děti neměly odbíhat k hračkám, tabletu či televizi. Vytvoření tohoto zdravého návyku je velmi snadné – zkrátka trvejte na tom, že se u jídla sedí a nikam neodchází. Když děti od stolu vstanou, jídlo končí a můžete jim nabídnout pomoc s úklidem. 

Příprava stolu na jídlo s batoletem v Montessori školce a jeslích

Jedení reálnými příbory v Montessori jeslích a mateřské škole

Samostatnost při jídle - Montessori školka a jesle

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPRAVIT DOMOV PODLE MONTESSORI

Další články

Rozhovor s ředitelkou školy, Pherooz Karani

Seznamte se s naší akademickou ředitelkou, Pherooz Karani. Největší radost jí dělá předávat nové generaci dětí dědictví Montessori vzdělávání.

Číst dál

Když si batole postaví hlavu

Všichni to velmi dobře známe: rodič na pokraji nervového zhroucení a dítě, které odmítá udělat to, co po něm rodič požaduje. Tento souboj nemá vítěze.

Číst dál

Jak učíme matematiku v naší mateřské škole

Maria Montessori často říkávala, že každá lidská bytost má nejenom vnitřní touhu porozumnět prostředí, ve kterém žije, ale i něco, čemu říkala "matematická mysl".  V Montessori třídě se dítě začíná učit matematiku nepřímo, už dávno před tím, než se setká s první matematickou pomůckou.

Číst dál

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Číst dál

Podpora samostatnosti u batolete

V Montessori metodě vzdělávání hovoříme o samostatnosti často. Je pro nás prioritou vychovávat děti tak, aby se z nich stali sebevědomí dospělí. Proč je samostatnost tak důležitá a jak ji podporujeme již u našich nejmenších, batolat?

Číst dál
25.04.2020
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka