Menu

Stolování s batoletem

Většina z nás si se svými blízkými ráda zajde někam na večeři. Společné jídlo s někým, koho máte rádi, je zpravidla velmi příjemnou záležitostí: chutné jídlo, konverzace a dobrá společnost.

Při představě stolování s malým dítětem se většině z nás vybaví něco úplně jiného. Níže uvádíme tři nejčastější záludnosti, které nám často (a zbytečně) společný čas u stolu kazí.

Jak naučit batolata jíst podle Montessori

  • Neřešte nepořádek. Nestresujte své děti (a sami sebe) tím, že jim jídlo padá, něco rozlijí apod. Místo toho se uvolněte a s nepořádkem při jídle s malými dětmi zkrátka počítejte. Než dítě krmit (nebo po něm uklízet) je lepší dát mu samotnému k dispozici úklidové pomůcky (ubrousek, mokrou houbičku, smetáček či lopatku). Jestli vám pohled na batole, pečlivě drhnoucí žídličku, nevykouzlí úsměv, sním tenhle článek.

  • Netrapte se kvůli tomu, kolik toho děti (ne)sní. Nutit děti, aby snědly ten „správný“ počet kalorií, je úplně zbytečné. Vaším cílem je totiž naučit dítě naslouchat signálům jeho těla a jíst právě tolik, kolik mu napovídá. Apetit a potřeby dětí se velmi často mění a netrpí-li zdravotními problémy, pak jsou tyto výkyvy naprosto přirozené. Pokud máte přesto starost, jí-li dítě dost, všímejte a zapisujte si alespoň raději co a kolik sní v průběhu jednoho týdne, nikoliv dne.

  • Vyhraďte si na stolování čas. Jídlo je přirozeně pro děti zajímavé a příjemné, a ideálně bychom si ho měli společně s nimi užívat a „objevovat“. Stolujeme-li s malými dětmi, hodí se nastavit si jasná pravidla a vzájemná očekávání. Mezi ta základní patří, že se soustředíme pouze na jídlo a jeden na druhého. Stejně jako by rodiče neměli například vytahovat mobilní telefon, tak by děti neměly odbíhat k hračkám, tabletu či televizi. Vytvoření tohoto zdravého návyku je velmi snadné – zkrátka trvejte na tom, že se u jídla sedí a nikam neodchází. Když děti od stolu vstanou, jídlo končí a můžete jim nabídnout pomoc s úklidem. 

Příprava stolu na jídlo s batoletem v Montessori školce a jeslích

Jedení reálnými příbory v Montessori jeslích a mateřské škole

Samostatnost při jídle - Montessori školka a jesle

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPRAVIT DOMOV PODLE MONTESSORI

Další články

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Interview s učitelkou, Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál
25.04.2020
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka