Menu

Proč vyučujeme v Montessori zdvořilostní chování?

Zdvořilostní chování tvoří v oblasti „praktického života“ významnou součást Montessori osnov od útlého dětství až po dospívání. Při návštěvě třídy možná toto učivo přehlédnete – na rozdíl od třeba matematiky nebo jazykové výchovy nemá většinou určenou poličku ani výukový koutek. Jedná se ale o plnohodnotnou součást osnov (zrovna tak jako matematika nebo jazykověda), s danými lekcemi a cíli, a jako „didaktický materiál“ mu slouží samotná osobnost vyučujícího a vlastní dětská skupina. Za úkol si klade mnohem více, než jen naučit děti zásadám etikety a slušného chování: jeho cílem je pomoci dětem plně rozvíjet svůj sociální potenciál a zaujmout své místo v lidské společnosti.  

Stát se člověkem

Doktorka Montessori zaznamenala, že se děti živě zajímají o společenské chování a jeho pravidla. Rychle přijímají a kopírují vzory chování ve svém okolí, zpravidla nevědomky. V Montessori prostředí během prvních šesti let života hovoříme o „inkarnaci“, neboli „zvnitřnění“ těchto prožitků a zkušeností: v období tzv. „absorbující mysli“ se naučené informace stávají trvalým základem osobnosti dítěte. 

Málokterá společenská pravidla jsou přirozeně dána nebo vrozena – naopak, jsou vysoce kulturně a historicky podmíněna, a musíme se je naučit. Dobrým příkladem je třeba vhodné chování u stolu – to, co je správné a slušné v jedné zemi, může být v jiné neodpustitelné faux pas. Představte si, že vás někdo „ po hlavě hodí“ do cizí kultury. Přirozeně byste se, bez jakékoliv předchozí přípravy, snažili zorientovat a vyhnout maléru. Jak neocenitelný by byl v tu chvíli průvodce znalý místních poměrů!

A přesně to se od náš očekává v dětství! S pomocí rodiny a učitelů v roli průvodců se učíme – někdo lépe, někdo hůře – přiměřeně jednat a fungovat v rámci společnosti.  

Lekce zdvořilostního chování jsou navrženy jako co možná nejlepší nástroj, který je dětem v tomto úkolu hodnotným pomocníkem. Vysvětlováním a názorným ukazováním předáváme dětem návod, jak se chovat, komunikovat a jednat s ostatními co nejharmoničtějším způsobem, a pomáháme jim tyto dovednosti procvičovat a osvojovat si je. Postupně, počínaje těmi nejjednoduššími kroky (jako je například omluva nebo podání ruky), si děti utvářejí „slovníček“ jednání, který jim umožňuje jednat přiměřeně a sebejistě v určitém sociálním kontextu.  

Učíme se neustále 

Jedním z nejvýraznějších rozdílů mezi výukou zdvořilosti a slušnosti, a řekněme třeba matematiky, je ten, že matematice se věnujeme jen někdy. Našemu chování se ale dítě učí kdykoliv, když je s námi. Neustále mu svým příkladem ukazujeme, jak být člověkem. Všechno, co děláme, dítě nějakou měrou zpracovává a ukládá do paměti. A činy jsou samozřejmě vždy důležitější než slova.

Pokud chceme, aby si dítě osvojilo laskavost, úctu a empatii, musíme být sami laskaví, uctiví a empatičtí – neustále. Samozřejmě se to snáz řekne, než udělá. Alespoň nám může být útěchou, že když sami uděláme chybu nebo se nezachováme dobře, dostáváme tak příležitost ukázat a naučit dítě zcela zásadní společenskou dovednost – upřímnou omluvu a snahu o nápravu. 

Jak uplatnit v praxi výuku zdvořilostního chování podle Montessori? Čtěte zde.

Autor: Michaela Tučková, učitelka třídy batolat v IMSP 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK UPLATNIT V PRAXI VÝUKU ZDVOŘILOSTNÍHO CHOVÁNÍ PODLE MONTESSORI?

Další články

První týdny ve školce. Jak ustát loučení?

Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro něj zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat zkušenost společenské nezávislosti. Je to veliký a zásadní krok: děti se učí přechodně fungovat bez rodičů, v kolektivu kamarádů a učitelů.  

Číst dál

Jak pomoci batoleti s oblékáním

Trpělivost a pozitivní přístup jsou při pomáhání batoleti, aby se samo obléklo nebo svléklo, tím nejdůležitějším. Znamená to zůstat s ním, zajímat se o to, jak postupuje, udržovat oční kontakt a trpělivě přihlížet, jak se postupně učí jednotlivé kroky a pohyby. 

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Interview s učiteli: Lisa de Silva

Dnes bychom vám rádi představili jednu z učitelek naší mateřské školy, Lisu. Pochází ze západní Austrálie a v IMSP je již od roku 2017.  Od té doby, co přijela do Prahy, rozvíjí své zkušenosti ve vzdělávání nejmladších dětí, dokončila certfikaci pro učitele Montessori u AMS (American Montessori Society) pro výuku dětí v mateřské škole (od 3 do 6 let).  Přečtěte si o Lise více v naší interview:

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál
21.05.2019
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka