Menu
 Zpět

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Ptáte se, proč práci s koberečky věnujeme tolik času a energie?

Maria Montessori by vám určitě řekla, že snaha, kterou musí děti vynaložit na správnou manipulaci s pracovním koberečkem, se vyplatí sama o sobě. Přenášet, urovnat a zase pevně stočit kobereček vyžaduje od malého dítěte nemalé úsilí – dítě tak procvičuje koordinaci a soustředění, což jsou věci, které jsou podle nás pro děti nesmírně důležité. Ale je v tom ještě něco.

Každý Montessori průvodce vám řekne, že pomůcky v Montessori třídě jsou něco neobyčejného a hodnotného. A o hodnotné věci se musíme starat s náležitou péčí. Nechceme, aby byly rozházené po zemi, aby se do nich kopalo, nebo aby se ztratily. Místo toho je při práci na zemi opatrně pokládáme na tkané koberečky. Tento smysl pro pořádek má v Montessori pedagogice vyšší smysl. Maria Montessori často poukazovala na to, jak je důležité, aby prostředí, v němž se dítě pohybuje, bylo estetické a aby bylo dítě obklopené krásnými věcmi. Zároveň také upozorňovala na to, že je velmi důležité prezentovat je dětem takovým způsobem, aby děti pochopily, že my sami si těchto věcí velmi vážíme. 

Pracovní kobereček je pro dítě také ryze praktickou věcí. Definuje mu prostor, vytváří hranice pro jeho práci s pomůckou a v neposlední řadě mu umožnuje získat okamžitý přehled nad vším, co se na koberečku nachází. Srovnejte si pomůcky rozložné na koberečku a krabici lega, které je rozházené po celé místnosti. Ve skupině dětí kobereček umožňuje dodržovat vzájemný respekt vůči prostoru ostatních. Dítě si dává pozor na to, aby se se svou pomůckou nedostalo mimo kobereček. Ostatní děti vědí, že na kobereček jiného dítěte se nešlape a nic se z něj nebere. A to ani v případě, že ho dítě na moment opustí. 

Všechny tyto aspekty reflektují základní dětskou potřebu – potřebu řádu, pořádku a orientace v prostředí. Je těžko docenitelné, jak důležité je tuto potřebu podporovat, a to nejen u dětí. Ať již pracujete ve školním prostředí nebo jen hledáte inspiraci pro správně připravené domácí prostředí, věříme, že investice do koberečku se vám vyplatí.

Michaela Tučková – učitelka IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VYPOŘÁDEJ SE S EMOCEMI, DÍKY UMĚNÍ

Další články

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Annou Šlégrovou

Poslechněte si nový díl IMSP alumni podcastu. Naše moderátorka Mariana Bečková vám v něm představí Annu Šlégrovou, která zavzpomíná, jak výjimečná byla její zkušenost s IMSP. Jak se Mariana s Annou shodují, učitelé v IMSP si vždy najdou čas, aby poznali dobře své studenty a pomohli jim najít a rozvíjet jejich talenty. Anna nyní studuje na University of Bath a podělí se s vámi o zkušenost, jak jí mezinárodní prostředí na IMSP pomohlo s rozhodnutím pokračovat v dalším vzdělání v zahraničí.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Číst dál
19.11.2018
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka