Menu

Jak upravit domov podle Montessori

Objevte pár jednoduchých triků, jak připravit pro vaše dítě krásné, pohodlné prostředí, které napomáhá vzdělávání podle ověřených Montessori principů. 

Od narození přes batolecí, předškolní i školní období je domov tím hlavním prostředím, kde dítě vyrůstá, hraje si a roste. Je to místo, kde objevuje nové věci, vytváří si vazby s nejdůležitějšími lidmi jeho života (vámi!) a učí se porozumět světu. 

V Montessori metodě vzdělávání často hovoříme o "připraveném prostředí" v našich třídách a jeho klíčové roli pro vývoj dítěte. Stejný princip platí také pro váš domov. Víme, že děti lépe dospívají a učí se v prostředí, ve kterém se cítí zároveň bezpečně, pohodlně a mají dostatek podnětů. Ale jak takové prostředí připravit? Tady od nás máte pár tipů. 

Montessori environment for kids at your home / Montessori pokojíček pro děti

Dívejte se na okolí očima vašeho dítěte

Jedna překvapivá informace: děti jsou mnohem menší než dospělí. To znamená, že vidí prostor z jiné perspektivy. Sedněte si v pokojíčku na zem s očima v úrovni, kde je má vaše dítě. Můžete vidět a pohodlně dosáhnout na jeho hračky? Máte obrázky a další dekorace ve svém zorném poli a pohodlně je vidíte? Má stolek a židle pohodlnou výšku?  Zkrátka je tento prostor akorát pro jeho tělo a může se v něm cítit útulně? 

méně je více

Když se podíváte do našich tříd, zjistíte, že u nás nejsou žádné bedny a koše na materiály. Vše je jednoduše vidět, snadno se v tom orientujete a můžete si pohodlně vybrat. Je mnohem lepší mít tak akorát hraček vyskládaných venku, ostatní mít schované někde ve skříni a obměňovat je pravidelně ve stylu "sezónních nabídek", než své dítě zavalit výběrem. Máme jedno pravidlo: pokud se nějaké hračky dítě nedotkne týden, je naprosto bezpečné ji vzít a dát ji na nějaký čas stranou. Až ji časem vyndáte, bude zase jako nová.

vybírejte přírodní materiály

V naší společnosti je na výběr neuvěřitelné množství plastových věcí pro malé děti. Je to celkem pochopitelné – plast je levný, jednoduše omyvatelný a nerozbije se, když spadne na zem. Problém je, že tím, že se zaměříme na tento jeden materiál, přijdou děti o poznávání dřeva, porcelánu, kovu, skla, textilu a dalších materiálů. Pokud je to možné, nabízejte svým dětem opravdové, přírodní materiály. Kromě bohatších zkušeností pro jejich smysly získají i reálné vnímání krásy a propojení s přírodou. 

dejte dítěti kontrast i mírumilovné prostředí 

Je tu jedno obvyklé a docela nešťastné přesvědčení, že děti potřebují nespočet zářivých barev a hlasitých zvuků, abychom upoutali jejich pozornost. Samozřejmě pozornost všech lidí (nejenom dětí) přitahují výrazně barevné věci, nicméně pokud je toho příliš, smysly dětí již nebudou stimulovat, ale otupí. Vytvořte dítěti neutrální příjemné pozadí – jemné barvy, světlý přírodní nábytek a látky. Díky tomu, budou moci mysl a oči dítěte odpočívat a o to více budou přitahovat jeho pozornost hračky a aktivity. 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

JAK ÚSPĚŠNĚ NAUČIT BATOLE CHODIT NA NOČNÍK

Další články

Top 3 zimní aktivity pro batolata

Když jsou děti na vánoční prázdniny doma, bývá někdy oříšek vymyslet, co zajímavého s nimi podniknout. Proto jsme pro vás připravili naše tři nejoblíbenější zimní aktivity, které jsou skvělé i pro batolata. Materiál, který na ně potřebujete, najdete pravděpodobně snadno doma.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

Interview s učitelkou, Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál
21.04.2020
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka