Menu

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Jedná se o zjednodušení vytvářením nálepek, ať už pozitivních nebo negativních, které mohou napáchat více škody než užitku na sebevědomí a emočním vývoji dítěte. Lehce je vyslovíme bez přemýšlení nebo v návalu emocí.  Mnoho dospělých je považuje za neškodné. Avšak označení jako „jsi zlobivý“, „je příliš stydlivý“, „je panovačná“, „je vůdčí typ“ mohou výrazně ovlivnit sebehodnocení dítěte. Tím, že předem označíme dítě nálepkou místo hodnocení jeho aktuálních činů, nevědomky vytváříme jeho trvalý rys určující, co si dítě o sobě myslí. V takových situacích se škatulkování stává nebezpečnou chybou.

Proč je škatulkování škodlivé?

  • Dítě zařazené do nějaké „škatulky“ – Kdykoli někoho automaticky označíme nějakou nálepkou, a nemusíte to ani říct nahlas, určitým způsobem ho nastavíme k očekávanému chování. Zamysleme se nad tím, jak my dospělí přistupujeme ke stereotypům. Dítě, které je označeno jako „zlobivé“, bude tak vnímáno, i když motivy jeho chování jsou laskavé a nevinné. „Zaškatulkování“ nám brání vidět osobu nebo dítě takové, jaké ve skutečnosti jsou.

  • Přisouzení nálepky (a to i pozitivní) ovlivňuje očekávání – V extrémních případech právě pozitivní zaškatulkování napomáhá vytvářet nerealistická očekávání dítěte, která následně způsobí jeho sklony k perfekcionalismu nebo úzkosti. Rozhodně mění naše očekávání a tím vytváří sebenaplňující se proroctví o chování dítěte.

  • Označování může být chybné – Všimli jste si, že dítě, které jeden den zdraví učitele i další dospělé nebo jemu neznámé lidi úsměvem a zamáváním, se jiný den úplně stáhne do sebe? Lidé mají mnoho složitých emocí, chování, různorodých osobnostních předpokladů a preferencí a totéž platí pro malé dítě. Není možné dítě strčit do jedné „škatulky“.

Montessori principy a jak je využít doma

Návrhy, jak zabránit škatulkování

Začněme malými krůčky. Nejprve se pokuste zjistit, kdy vy sami nějakým způsobem zařazujete do škatulek.  Takové uvědomění vám může pomoci zbrzdit vás v tom, abyste příště začali nahlas dítě označovat nálepkou, pomůže vám ujasnit si myšlenky a zjistit, kdy máte tendence škatulkovat. Snažte se také vidět dítě, jako osobu s určitým chováním, ať už pozitivním nebo negativním, a oddělte svůj názor na dítě od jeho chování. To vám pomůže vcítit se do dítětem a pochopit ho, i když se chová špatně.

Co můžeme udělat, je snažit se pojmenovat chování dítěte, místo abychom označovali je samotné. Například místo „jsi stydlivý“ zkuste říct třeba „chvíli to trvá, než se sžiješ s lidmi “ nebo „dobře se ti povídá s lidmi, které dobře znáš “. Tím, že se zamyslíte nad výběrem správných slov a přístupem k dítěti místo toho, abyste ho automaticky označili nálepkou, mu tím pomůžete dosáhnout úspěchu v životě a nebudete mu bránit v dosažení jeho plného potenciálu.

Caryn Khoo

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Další články

Oslava 20 let IMSP

S radostí oznamujeme, že jsme letos oslavili 20 let od chvíle, kdy IMSP poprvé otevřela v Praze své dveře. Jsme opravdu pyšní na dvě desítky let úspěšné práce s rodiči, učiteli a dalšími členy IMSP, kteří sdílí stejné nadšení a vášeň pro komplexní vzdělávání dětí. Montessori metoda je postavena na přístupu celé komunity a pokud se díváme na naše dosavadní úspěchy, chceme si udělat čas i na poděkování všem, díky kterým se to podařilo. 

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

Rozhovor s ředitelkou školy, Pherooz Karani

Seznamte se s naší akademickou ředitelkou, Pherooz Karani. Největší radost jí dělá předávat nové generaci dětí dědictví Montessori vzdělávání.

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál
15.04.2023
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka