Menu

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Batolecí třída International Montessori School of Prague funguje u nás na Roztylech už od roku 2005. Momentálně vedeme dvě dětské skupiny a naše metodika vychází jak z osnov Americké Montessori Asociace (která akredituje naší školu), tak z Mezinárodní Asociace Montessori (jejíž výcvik jsme absolvovaly jako vyučující).

Naši touhu rozvinout a rozšířit pohybové activity ve třídě “nakopla” přednáška, kterou jsme absolvovaly na celosvětovém Montessori Kongresu v roce 2017. V jejím rámci byl promítán film z italského Nida (centrum pro děti od narození do tří let) vycházejícího nejen z principů Dr. Montessori, ale take z práce jejich spolupracovnic a následovnic, jako byla například Adele Costa Gnocchi a později Grazia Honegger Fresco.

Film nás uchvátil. Zobrazoval male děti, zhruba ve věku od jednoho do dvou let, jak přelézají, přeskakují, obíhají, přesunují, zkoumají a manipulují jednoduché motorické pomůcky a materiály. To vše v harmonické skupine, bez zásahů dospělých a vykazujíc všechny tradiční znaky “správného” učení podle Montessori: soustředění, cílevědomost, radostné uspokojení, spolupráci a laskavost k ostatním.

Mones Montessori pohybove kurzy

Okamžitě jsme se shodly, že tato “velká” motorická práce je nesmírně důležitá, ale u nás vě třídě málo zastoupená; nadešlo období hledání, jak jí dětem poskytnout a nabídnout. Studovaly jsme práci Emmi Pikler a pořídily do třídy některé její vybavení; posílily jsme hudebně-rytmické rozcvičky a zkoušely s dětmi nový pohyb, a hledaly další možnosti, nápady a inspirace.

Nevyhnutelně jsme pak našli pohybové studio Mones Moniky Němcové, která na základě vlastních zkušeností s Montessori , ale take s metodikou Play Wisely, dětskou typologií  dalšími vzdělávacími školami vytvořila program pro nejmladší děti i jejich rodiče a rodiny.

Po úvodním milém setkání nám Monika umožnila pozorování na svých lekcích, ze kterého jsme byly nadšené. Mezi naše první dojmy patřila nejen radost dětí z pohybu a obrovský náboj a uspokojení, který jim motorická hra nabízí; ale i to, jakým způsobem Monika pracuje (především) s maminkami a jejich vztahem k díteti. Citlivě vnímá propojení matky a dítěte a pomáhá jim ho využít jako nástroj k dosažení rovnováhy v životě dítěte. Ukazuje rodičům, jak chápat dětské chování, přiblížit se jejich prožívání a umožnit jim šťastný, harmonický rozvoj. 

Další články

Šest měsíců jako IMSP batole

Vždy pro mě bylo prioritou vést mé děti k nezávislosti, zvídavosti a jednat s nimi, jako se sobě rovnými i přesto, že jsou velikostí menší. Proto mě při výběru školky Montessori vzdělávání velmi zaujalo. Je to teprve šest měsíců od té doby, co moje dcera začala navštěvovat třídu batolat v IMSP na Praze 4 a je opravdu radost pozorovat, jak se rozvíjí.

Číst dál

Jak upravit domov podle Montessori

Objevte pár jednoduchých triků, jak připravit pro vaše dítě krásné, pohodlné prostředí, které napomáhá vzdělávání podle ověřených Montessori principů. 

Číst dál

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Pokud se pohybujete v Montessori komunitě, například jako rodiče dětí, určitě jste tento termín už mnohokrát slyšeli. Ale co tím učitelé Montessori jeslí, školek a škol myslí?

Číst dál

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál
02.06.2020
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka