Menu

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Batolecí třída International Montessori School of Prague funguje u nás na Roztylech už od roku 2005. Momentálně vedeme dvě dětské skupiny a naše metodika vychází jak z osnov Americké Montessori Asociace (která akredituje naší školu), tak z Mezinárodní Asociace Montessori (jejíž výcvik jsme absolvovaly jako vyučující).

Naši touhu rozvinout a rozšířit pohybové activity ve třídě “nakopla” přednáška, kterou jsme absolvovaly na celosvětovém Montessori Kongresu v roce 2017. V jejím rámci byl promítán film z italského Nida (centrum pro děti od narození do tří let) vycházejícího nejen z principů Dr. Montessori, ale take z práce jejich spolupracovnic a následovnic, jako byla například Adele Costa Gnocchi a později Grazia Honegger Fresco.

Film nás uchvátil. Zobrazoval male děti, zhruba ve věku od jednoho do dvou let, jak přelézají, přeskakují, obíhají, přesunují, zkoumají a manipulují jednoduché motorické pomůcky a materiály. To vše v harmonické skupine, bez zásahů dospělých a vykazujíc všechny tradiční znaky “správného” učení podle Montessori: soustředění, cílevědomost, radostné uspokojení, spolupráci a laskavost k ostatním.

Mones Montessori pohybove kurzy

Okamžitě jsme se shodly, že tato “velká” motorická práce je nesmírně důležitá, ale u nás vě třídě málo zastoupená; nadešlo období hledání, jak jí dětem poskytnout a nabídnout. Studovaly jsme práci Emmi Pikler a pořídily do třídy některé její vybavení; posílily jsme hudebně-rytmické rozcvičky a zkoušely s dětmi nový pohyb, a hledaly další možnosti, nápady a inspirace.

Nevyhnutelně jsme pak našli pohybové studio Mones Moniky Němcové, která na základě vlastních zkušeností s Montessori , ale take s metodikou Play Wisely, dětskou typologií  dalšími vzdělávacími školami vytvořila program pro nejmladší děti i jejich rodiče a rodiny.

Po úvodním milém setkání nám Monika umožnila pozorování na svých lekcích, ze kterého jsme byly nadšené. Mezi naše první dojmy patřila nejen radost dětí z pohybu a obrovský náboj a uspokojení, který jim motorická hra nabízí; ale i to, jakým způsobem Monika pracuje (především) s maminkami a jejich vztahem k díteti. Citlivě vnímá propojení matky a dítěte a pomáhá jim ho využít jako nástroj k dosažení rovnováhy v životě dítěte. Ukazuje rodičům, jak chápat dětské chování, přiblížit se jejich prožívání a umožnit jim šťastný, harmonický rozvoj. 

Další články

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

Dlouhá cesta, která se vyplatí

Každé ráno se spolu se svou malou dcerkou vydávám na pětačtyřicetiminutovou cestu MHD do stanice…

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

Interview s učiteli: Lisa de Silva

Dnes bychom vám rádi představili jednu z učitelek naší mateřské školy, Lisu. Pochází ze západní Austrálie a v IMSP je již od roku 2017.  Od té doby, co přijela do Prahy, rozvíjí své zkušenosti ve vzdělávání nejmladších dětí, dokončila certfikaci pro učitele Montessori u AMS (American Montessori Society) pro výuku dětí v mateřské škole (od 3 do 6 let).  Přečtěte si o Lise více v naší interview:

Číst dál
02.06.2020
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Letní Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka