Menu

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Batolecí třída International Montessori School of Prague funguje u nás na Roztylech už od roku 2005. Momentálně vedeme dvě dětské skupiny a naše metodika vychází jak z osnov Americké Montessori Asociace (která akredituje naší školu), tak z Mezinárodní Asociace Montessori (jejíž výcvik jsme absolvovaly jako vyučující).

Naši touhu rozvinout a rozšířit pohybové activity ve třídě “nakopla” přednáška, kterou jsme absolvovaly na celosvětovém Montessori Kongresu v roce 2017. V jejím rámci byl promítán film z italského Nida (centrum pro děti od narození do tří let) vycházejícího nejen z principů Dr. Montessori, ale take z práce jejich spolupracovnic a následovnic, jako byla například Adele Costa Gnocchi a později Grazia Honegger Fresco.

Film nás uchvátil. Zobrazoval male děti, zhruba ve věku od jednoho do dvou let, jak přelézají, přeskakují, obíhají, přesunují, zkoumají a manipulují jednoduché motorické pomůcky a materiály. To vše v harmonické skupine, bez zásahů dospělých a vykazujíc všechny tradiční znaky “správného” učení podle Montessori: soustředění, cílevědomost, radostné uspokojení, spolupráci a laskavost k ostatním.

Mones Montessori pohybove kurzy

Okamžitě jsme se shodly, že tato “velká” motorická práce je nesmírně důležitá, ale u nás vě třídě málo zastoupená; nadešlo období hledání, jak jí dětem poskytnout a nabídnout. Studovaly jsme práci Emmi Pikler a pořídily do třídy některé její vybavení; posílily jsme hudebně-rytmické rozcvičky a zkoušely s dětmi nový pohyb, a hledaly další možnosti, nápady a inspirace.

Nevyhnutelně jsme pak našli pohybové studio Mones Moniky Němcové, která na základě vlastních zkušeností s Montessori , ale take s metodikou Play Wisely, dětskou typologií  dalšími vzdělávacími školami vytvořila program pro nejmladší děti i jejich rodiče a rodiny.

Po úvodním milém setkání nám Monika umožnila pozorování na svých lekcích, ze kterého jsme byly nadšené. Mezi naše první dojmy patřila nejen radost dětí z pohybu a obrovský náboj a uspokojení, který jim motorická hra nabízí; ale i to, jakým způsobem Monika pracuje (především) s maminkami a jejich vztahem k díteti. Citlivě vnímá propojení matky a dítěte a pomáhá jim ho využít jako nástroj k dosažení rovnováhy v životě dítěte. Ukazuje rodičům, jak chápat dětské chování, přiblížit se jejich prožívání a umožnit jim šťastný, harmonický rozvoj. 

Další články

Jak uplatnit v praxi výuku zdvořilostního chování podle Montessori?

Lekce zdvořilostního chování v Montessori jsou navrženy jako co možná nejlepší nástroj, který je dětem v tomto úkolu hodnotným pomocníkem. Vysvětlováním a názorným ukazováním předáváme dětem návod, jak se chovat, komunikovat a jednat s ostatními co nejharmoničtějším způsobem, a pomáháme jim tyto dovednosti procvičovat a osvojovat si je. Postupně, počínaje těmi nejjednoduššími kroky (jako je například omluva nebo podání ruky), si děti utvářejí „slovníček“ jednání, který jim umožňuje jednat přiměřeně a sebejistě v určitém sociálním kontextu. A jak je zdvořilému chování učíme v konkrétních věkových skupinách? 

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Pomoct! Jak mohu Montessori využít i doma?

Stává se vám, že vidíte vaše dítě ve škole, jak produktivně pracuje na různých úkolech, a když přijde domů, je to jako by vám ho někdo vyměnil? Hračky se válí všude po bytě a dítě je po sobě nechce uklízet? Máte dřez plný špinavého nádobí po večeři a nikdo s ním není ochotný pomoct? Nabídneme vám několik tipů a triků do domácího prostředí, které pomohou vám i vaší rodině vytvořit šťastnější a spolupracující domácnost.

Číst dál

Co nás čeká po mateřské škole?

Třída Montessori základní školy funguje jako dynamický systém. Je vedena pečlivě vyškolenými pedagogy kteří mají za cíl zlepšovat učení studentů ve věku 6 až 12 let a výuku individuálně přizpůsobovat jejich úrovni.

Číst dál

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Číst dál
02.06.2020
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka