Menu
 Zpět

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Ptáte se, proč práci s koberečky věnujeme tolik času a energie?

Maria Montessori by vám určitě řekla, že snaha, kterou musí děti vynaložit na správnou manipulaci s pracovním koberečkem, se vyplatí sama o sobě. Přenášet, urovnat a zase pevně stočit kobereček vyžaduje od malého dítěte nemalé úsilí – dítě tak procvičuje koordinaci a soustředění, což jsou věci, které jsou podle nás pro děti nesmírně důležité. Ale je v tom ještě něco.

Každý Montessori průvodce vám řekne, že pomůcky v Montessori třídě jsou něco neobyčejného a hodnotného. A o hodnotné věci se musíme starat s náležitou péčí. Nechceme, aby byly rozházené po zemi, aby se do nich kopalo, nebo aby se ztratily. Místo toho je při práci na zemi opatrně pokládáme na tkané koberečky. Tento smysl pro pořádek má v Montessori pedagogice vyšší smysl. Maria Montessori často poukazovala na to, jak je důležité, aby prostředí, v němž se dítě pohybuje, bylo estetické a aby bylo dítě obklopené krásnými věcmi. Zároveň také upozorňovala na to, že je velmi důležité prezentovat je dětem takovým způsobem, aby děti pochopily, že my sami si těchto věcí velmi vážíme. 

Pracovní kobereček je pro dítě také ryze praktickou věcí. Definuje mu prostor, vytváří hranice pro jeho práci s pomůckou a v neposlední řadě mu umožnuje získat okamžitý přehled nad vším, co se na koberečku nachází. Srovnejte si pomůcky rozložné na koberečku a krabici lega, které je rozházené po celé místnosti. Ve skupině dětí kobereček umožňuje dodržovat vzájemný respekt vůči prostoru ostatních. Dítě si dává pozor na to, aby se se svou pomůckou nedostalo mimo kobereček. Ostatní děti vědí, že na kobereček jiného dítěte se nešlape a nic se z něj nebere. A to ani v případě, že ho dítě na moment opustí. 

Všechny tyto aspekty reflektují základní dětskou potřebu – potřebu řádu, pořádku a orientace v prostředí. Je těžko docenitelné, jak důležité je tuto potřebu podporovat, a to nejen u dětí. Ať již pracujete ve školním prostředí nebo jen hledáte inspiraci pro správně připravené domácí prostředí, věříme, že investice do koberečku se vám vyplatí.

Michaela Tučková – učitelka IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VYPOŘÁDEJ SE S EMOCEMI, DÍKY UMĚNÍ

Další články

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

Kouzlo koberečku

Představte si následující situaci: Vejdete do překrásné Montessori třídy, která je plná pilně pracujících dětí. Většina z nich pracuje na zemi, kde mají rozložené pracovní koberečky. Děti v Montessori třídě vědí, jak se mezi nimi pohybovat tak, aby na ně nikdy nešláply. Není to však samozřejmé. Na začátku školního roku se jejich používání učí za použití mnoha názorných ukázek, opakování a upozorňování.

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

7 výhod, které získáte, pokud začnete s Montessori již od narození

“Velikost lidské osobnosti začíná hodinou narození" Maria Montessori

Číst dál
19.11.2018
Příjďte na interaktivní den otevřených dveří Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka