Menu

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

V našich třídách se snažíme využít každé příležitosti a učit naše studenty, jak se o sebe během dne samostatně postarat.

Tyto dovednosti pomáhají budovat u batolat sebedůvěru, pocit vlastní hodnoty a vytvářejí příležitosti pro přirozené lekce zdvořilosti s dětmi a mezi nimi. Jde o každodenní činnosti, jako například mytí rukou, čištění zubů, mytí obličeje po jídle a samozřejmě správná etiketa při kašli a kýchání. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti je, že musíme jít dítěti konzistentně příkladem, potom také mít pro něj připravené prostředí a připomínat mu vše s laskavým tónem.

utírání nosu

Kašlat nebo kýchat učíme naše studenty do lokte tak, že jim to ukazujeme. Předvedeme jim, jak je potřeba zvednout paži nahoru a jak si jí dáme před ústa na úrovni ohybu lokte. Používáme také jemné připomínky jako „Určitě si vzpomínáš, že můžeš kašlat takhle.“ a správné kašlání ukážeme.
Když dítě kýchne, nebo v jiné vhodné situaci, používáme „Vidím, že potřebuješ kapesník.“ nebo se zeptáme „Co to cítíš pod nosem? Pojď, půjdeme k zrcadlu a podíváme se." Můžete mít místo s krabicí na papírové kapesníky, zrcadlem a malým odpadkovým košem, dítě tak bude vědět, kam jít, když to bude potřebovat, a bude se moct vysmrkat samo.


Když svému batoleti ukazujete, jak si čistit nos, nejprve předveďte, jak si berete papírový kapesník a otřete nos sobě. Ukažte svému dítěti, jak se drží kapesník u nosu, jak držíte ruku pod papírovým kapesníkem s palcem a prsty směrem nahoru. Pro některé děti je snazší používat obě ruce, takže můžete také předvést, jak při utírání nosu používáte obě ruce.


Pokud je to potřeba, můžete svému dítěti pomoci tím, že mu podržíte jeho ruce pod kapesníkem a nacvičíte pohyb přikládání palce a prstů, otření směrem k sobě a od nosu. Nezapomeňte svému batoleti připomenout, aby si po manipulaci s použitými kapesníky umylo ruce.

Čištění obličeje

Připravte si koutek ve výšce dítěte se zrcadlem, s kapesníky a látkovými ubrousky. V koupelně může být nápomocný malý schůdek nebo můžete použít nízký stolek se zrcadlem. Dole, na úrovni dítěte, mu předvádějte, jak si pomocí vlhkého hadříku nebo ubrousku čistíte před zrcadlem obličej. Vaše dítě si potom může očistit obličej svým hadříkem, nebo pokud máte u umyvadla stupátko, vaše batole si může pod dohledem umýt obličej a ruce vodou samo. Důležité je, že má batole prostor a přístup ke všem potřebám a láskyplnou a jemnou podporu.

Lindsey Taylor 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

INTERVIEW S UČITELKOU: Lindsey Taylor 

Další články

Jak porozumět chování batolat a reagovat na něj

Záchvaty vzteku a těžké přechody mezi aktivitami jsou dvě nejobtížnější výzvy, kterým musí rodiče batolat čelit. I přesto, že máte ten nejpředvídatelnější plán dne, může se stát, že narazíte na to, že toho je na vaše batole příliš a vy musíte vymyslet, jak situaci efektivně vyřešit. Dobrá zpráva je, že s trochou kreativity a pár drobnými úpravami vašeho programu, můžete tyto momenty frustrace zredukovat na minimum, a pomoci tak vašemu batoleti lépe se v nich zorientovat.

Číst dál

INTERVIEW S UČITELKOU: Amber Barrett

Když jsi byla dítě, přála sis stát se učitelkou?

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál

Čtení od nejútlejšího věku dětem prospívá

Obrázek je vůbec prvním obsahem knihy, který dítě dokáže „přečíst”. Právě díky obrázkům dítě porozumí příběhu a je schopné interpretovat hlavní postavy, zvířátka, nejrůznější prostředí či situace, aniž by umělo skutečně číst. Z ilustrací zobrazujících výraz v obličeji a z řeči těla je dítě schopné rozpoznávat jednotlivé emoce.   Příjemně strávené chvíle s knihou napomáhají i u těch nejmenších dětí k budování pěkného vztahu ke čtení, což je zcela nezbytným předpokladem pro pozdější dobré čtenářské návyky.  

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál
15.01.2025
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Letní Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka