Menu
 Zpět

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

„Špatné počasí neexistuje, pouze špatné oblečení.“ To je zásada, kterou bychom si měli v tomto ročním období důsledně a často připomínat. Dobré holínky, nepromokavé kalhoty do deště, hřejivé mikiny a pogumované bundy jsou pro malé děti, které se mohou v jeden okamžik rozplácnout v kaluži a vzápětí se klouzat po té největší hroudě bahna, naprostou nutností. Pro děti je jarní příroda kouzelnou truhlicí nových zkušeností a příležitostí. Cákat se v loužích, dloubat klackem do bahna (a že se takových báječných klacíků po větrném dni kolem najde), objevovat droboučké rostlinky, brouky a červíky, stavět z lepkavého, mokrého písku – to všechno jsou nekonečně lákavé (a z vývojového hlediska maximálně prospěšné) činnosti, které se právě teď dětem nabízejí.

A proto, ačkoliv hřejivá deka, pohádková knížka a hrnek teplého čaje mají nesporně své kouzlo, nezapomeňte strávit alespoň pár chvil z letošního jara venku čvachtáním v bahně a cákáním v loužích! 

Michaela Tučková – učitelka batolat v IMSP

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ČTENÍ OD NEJÚTLEJŠÍHO VĚKU DĚTEM PROSPÍVÁ

Další články

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

Proč vyučujeme v Montessori zdvořilostní chování?

Zdvořilostní chování tvoří v oblasti „praktického života“ významnou součást Montessori osnov od útlého dětství až po dospívání. Při návštěvě třídy možná toto učivo přehlédnete – na rozdíl od třeba matematiky nebo jazykové výchovy nemá většinou určenou poličku ani výukový koutek. Jedná se ale o plnohodnotnou součást osnov (zrovna tak jako matematika nebo jazykověda), s danými lekcemi a cíli, a jako „didaktický materiál“ mu slouží samotná osobnost vyučujícího a vlastní dětská skupina. Za úkol si klade mnohem více, než jen naučit děti zásadám etikety a slušného chování: jeho cílem je pomoci dětem plně rozvíjet svůj sociální potenciál a zaujmout své místo v lidské společnosti.  

Číst dál

Příprava jídla v Montessori

Společná příprava jídla je v Montessori třídách oblíbenou aktivitou. Děti si nesmírně užívají, že mohou jíst to, co samy vytvořily. A kromě toho tím rozvíjejí důležité dovednosti. 

Číst dál

Výpravy do lesa s batolaty

Velkou výhodou IMSP je bezprostřední blízkost lesa. Ten nabízí našim batolatům neocenitelné příležitosti, aby se svými učiteli prozkoumali přírodu. Interakce s přírodním prostředím je přínosná pro duševní a fyzické zdraví dětí i dospělých. Umožňuje dětem inspirovat se okolním světem vně obvyklého prostředí domova nebo třídy.

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál
13.04.2019
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka