Menu

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Jako učitelé v Montessori slýcháme dva druhy kritiky. První je, že naši studenti mají příliš mnoho svobody – “Dělají si to, co chtějí!” – ten druhý je, že nemají přeci vůbec žádnou svobodu: “jediné, co tyto nebohé děti dělají je, že pracují!”. Obojí je svým způsobem pravda, naše děti totiž často chtějí pracovat. Je to proto, že Montessori má velmi speciální pojetí svobody ve svých třídách. 

Pro nás svoboda nepředstavuje chaos a neznamená, že děláme to, co se nám v danou chvíli zrovna zachce. Namísto toho je pro nás schopností nastavit si cíl a dosáhnout ho. Nezáleží na tom, jestli je tento cíl "Naučím se španělsky a budu žít v Madridu" nebo "Budu pracovat s růžovou věží". 

Na to, abychom byli schopni těchto cílů dosáhnout, potřebujeme schopnost zvážit naše možnosti, dokázat se pro tento cíl rozhodnout a jít si za ním. Jinými slovy svoboda vyžaduje znalost našeho prostředí, nezbytné schopnosti a sebekontrolu, abychom se na cíl dokázali zaměřit. Pro děti je přirozené mít všechny tyto schopnosti a pro nás, učitele, to znamená "pouze" dát jim příležitost se to naučit.

Naše batolata mají svobodu, že mohou prát prádlo, dokáží na tom totiž pracovat, aniž by byla ve třídě povodeň. Naše čtyřleté děti mají svobodu, že mohou zatloukat hřebíky nebo používat ostré nože, protože dodržují bezpečnostní opatření. Naši studenti na základní škole mají svobodu připravit si týdenní plán na čem budou pracovat, protože vědí, že do něj je potřeba zařadit nezbytné úkoly stejně jako jejich oblíbené. Postupně s věkem získávají důležité schopnosti, sebekontrolu a vzdělání. A úměrně tomu může růst i svoboda.

“Nechat dítě dělat to, co chce, v době, kdy ještě nemá rozvinutou schopnost sebekontroly, je jako zradit samotnou podstatu svobody.”

Naši studenti nejsou při práci potichu proto, že bychom jim zakazovali zvyšovat hlas. Chceme, aby si vědomě vybrali mluvit potichu, protože chtějí být slušní a nerušit své kamarády. Chceme, aby se naučili, že svoboda neznamená absenci pravidel a hranic. To v dnešním světě neexistuje, jsme celý život vázání pravidly a zákony. Svoboda znamená vědomě tato pravidla dodržovat, akceptovat a oceňovat, abychom v jejich rámci mohli žít dohromady šťastný a produktivní život. 

Michaela Tučková / Učitelka batolat

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

VÝHODY RUČNÍHO PSANÍ

Další články

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál

Smyslová výchova v Montessori školách

Pomůcky pro smyslovou výchovu v Montessori třídách oslovují „smyslového průzkumníka“ v každém z nás. Uvážíme-li naše interakce ve vnějším prostředí, snadno si uvědomíme, jak často používáme několik smyslů najednou a kolik rozlišných informací přijímáme. Maria Montessori vytvořila ucelený systém smyslové výchovy, který plně využívá této přirozené tendence. Tento článek se bude věnovat pomůckám v Montessori předškolní třídě pro děti ve věku tří až šesti let.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Jonášem Zapletalem

“To nejpřínosnější, co mi dala IMSP do života je, že rozvíjela mou zvědavost. Jednoduše mě, jako dítě, nechala objevovat mým vlastním způsobem svět okolo mě.“

Číst dál

Procházky do lesa za poznáváním sebe i okolí

Maria Montessori chodívala po lesích v Indii a trhala lístky ze stromu, aby učila o jejich funkci a struktuře, kopala v půdě, aby ukázala všudypřítomnost života, zkoumala systém kořenů rostlin a podle jejich vzoru propojovala i svou výuku. S podobnou myšlenkou umožňujeme studentům se učit venku v přirozeném prostředí.

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál
18.03.2020
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka