Menu

Sezóna hepčí! Jak učíme batolata hygieně

V našich třídách se snažíme využít každé příležitosti a učit naše studenty, jak se o sebe během dne samostatně postarat.

Tyto dovednosti pomáhají budovat u batolat sebedůvěru, pocit vlastní hodnoty a vytvářejí příležitosti pro přirozené lekce zdvořilosti s dětmi a mezi nimi. Jde o každodenní činnosti, jako například mytí rukou, čištění zubů, mytí obličeje po jídle a samozřejmě správná etiketa při kašli a kýchání. Nejdůležitější věc, kterou je třeba mít na paměti je, že musíme jít dítěti konzistentně příkladem, potom také mít pro něj připravené prostředí a připomínat mu vše s laskavým tónem.

utírání nosu

Kašlat nebo kýchat učíme naše studenty do lokte tak, že jim to ukazujeme. Předvedeme jim, jak je potřeba zvednout paži nahoru a jak si jí dáme před ústa na úrovni ohybu lokte. Používáme také jemné připomínky jako „Určitě si vzpomínáš, že můžeš kašlat takhle.“ a správné kašlání ukážeme.
Když dítě kýchne, nebo v jiné vhodné situaci, používáme „Vidím, že potřebuješ kapesník.“ nebo se zeptáme „Co to cítíš pod nosem? Pojď, půjdeme k zrcadlu a podíváme se." Můžete mít místo s krabicí na papírové kapesníky, zrcadlem a malým odpadkovým košem, dítě tak bude vědět, kam jít, když to bude potřebovat, a bude se moct vysmrkat samo.


Když svému batoleti ukazujete, jak si čistit nos, nejprve předveďte, jak si berete papírový kapesník a otřete nos sobě. Ukažte svému dítěti, jak se drží kapesník u nosu, jak držíte ruku pod papírovým kapesníkem s palcem a prsty směrem nahoru. Pro některé děti je snazší používat obě ruce, takže můžete také předvést, jak při utírání nosu používáte obě ruce.


Pokud je to potřeba, můžete svému dítěti pomoci tím, že mu podržíte jeho ruce pod kapesníkem a nacvičíte pohyb přikládání palce a prstů, otření směrem k sobě a od nosu. Nezapomeňte svému batoleti připomenout, aby si po manipulaci s použitými kapesníky umylo ruce.

Čištění obličeje

Připravte si koutek ve výšce dítěte se zrcadlem, s kapesníky a látkovými ubrousky. V koupelně může být nápomocný malý schůdek nebo můžete použít nízký stolek se zrcadlem. Dole, na úrovni dítěte, mu předvádějte, jak si pomocí vlhkého hadříku nebo ubrousku čistíte před zrcadlem obličej. Vaše dítě si potom může očistit obličej svým hadříkem, nebo pokud máte u umyvadla stupátko, vaše batole si může pod dohledem umýt obličej a ruce vodou samo. Důležité je, že má batole prostor a přístup ke všem potřebám a láskyplnou a jemnou podporu.

Lindsey Taylor 

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

INTERVIEW S UČITELKOU: Lindsey Taylor 

Další články

Video: Jeden den v International Montessori School of Prague

Podívejte se na naše školní video! Podělíme se v něm s vámi o naši vizi Montessori vzdělávání. Uvidíte naše inspirativní studenty, učitele, vedení školy, absolventy i rodiče. Líbí se vám?

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

Vzhůru do kaluží

Jarní pranostika říká „Když v březnu fouká a v dubnu leje, máj se květinami směje“… Jarní dny bývají často chladné a větrné. Je to čas plný očekávání, kdy vyrážejí první lístky a květy. Zároveň je to však i období, které vytváří rodičům vrásky na čele nekonečnými příděly bahna, deště a louží, které jsou pro děti velkým lákadlem.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Annou Šlégrovou

Poslechněte si nový díl IMSP alumni podcastu. Naše moderátorka Mariana Bečková vám v něm představí Annu Šlégrovou, která zavzpomíná, jak výjimečná byla její zkušenost s IMSP. Jak se Mariana s Annou shodují, učitelé v IMSP si vždy najdou čas, aby poznali dobře své studenty a pomohli jim najít a rozvíjet jejich talenty. Anna nyní studuje na University of Bath a podělí se s vámi o zkušenost, jak jí mezinárodní prostředí na IMSP pomohlo s rozhodnutím pokračovat v dalším vzdělání v zahraničí.

Číst dál

Jak by měla vypadat budoucnost vzdělávání našich dětí?

Radka Dohnalova, matka 3 dětí z IMSP, se věnovala výzkumu budoucnosti vzdělávání v dnešním světě. Svoje poznatky, které dala dohromady pro tento nedávno publikovaný článek by chtěla sdílet i s komunitou IMSP především proto, že při tomto výzkumu zjistila, jak moc se Montessori shoduje s tím, kam míří v současné době systém vzdělávání. 

Číst dál
15.01.2025
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Letní Montessori dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka