Menu

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Ve třídě Montessori batolat říkáme tomuto druhu aktivit praktický život (practical life) a praní prádla je jednou z oblíbených činností, jak na těchto dovednostech pracovat. Praní je vynikajicí pro rozvoj celé řady schopností batolat. Dává jim příležitost procvičovat si nalévání vody, drhnutí, ždímání, vytváření mýdlových bublin, mopování podlahy a vytírání louží. Díky všem těmto činnostem posiluje dítě svaly na rukou, koordinaci oko-ruka, učí se o rozdílu mezi mokrým a suchým a osvojuje si smysl pro pořádek. Tyto činnosti vytváří základ pro pocit sebejistoty a nezávislosti dítěte, který si s sebou ponese do dalších let učení a dospívání, a bude mu pomáhat v úspěchu. Praktické aktivity, jako je praní prádla, můžete dětem ukázat velmi snadno i doma. Stačí mít doma vše, co k tomu potřebujete, podívat se na správný postup a připravit pro aktivitu vhodný prostor. 

Montessori toddler practising independence

V Montessori komunitě pracujeme také společně a učíme se, že každý hraje důležitou roli ve fungování celku. To dodává dítěti pocit, že někam patří a skrze to, že se na činnosti podílí, se cítí pro svou komunitu důležité a užitečné. Tento pocit má v takto raném období význam při vytváření pocitu sebe sama a pomáhá dítěti stát se sebevědomým, odpovědným a starat se o svět kolem sebe. Aby naše děti mohly plně využít svůj potenciál, je velmi důležité jim poskytovat příležitosti a prostředí, které získání praktických životních zkušeností a dovedností neustále podporuje.

by Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Podívejte se, jak PŘÍPRAVujeme JÍDLo V MONTESSORI třídě

Další články

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Číst dál

Batolata v IMSP: Pomoz mi, abych to dokázal sám

Jedna z klíčových schopností, kterou Montessori vzdělávací systém rozvíjí mnoha způsoby během celého dětství a celého vzdělávacího procesu, je nezávislost.

Číst dál

Jak porozumět vnitřnímu pořádku dítěte

Stalo se vám, že si vaše dítě zpívalo stejnou písničku pořád dokola, nebo vás prosilo vyprávět mu stejnou pohádku tisíckrát? Maria Montessori upozorňovala na důležitost takzvaných senzitivních období, která jsou příležitostí pro dítě rozvíjet některé své schopnosti, například pohybové, jazykové nebo také smysl pro pořádek. Potřeba uspořádání prostředí je u dětí důležitá již od narození, nejvíce vrcholí okolo druhého roku života, a vytratí se okolo pěti let. Toto období vývoje pomáhá dítěti propojit sebe samo s okolním světem, zpracovávat informace a překonávat překážky.

Číst dál

IMSP Podcast: Meet alumna Mariana Beckova

"Má tři slova, kterými bych popsala IMSP, jsou samostatnost, zábava a zvídavost!"

Číst dál

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Číst dál
25.01.2021
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka