Menu

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Ve třídě Montessori batolat říkáme tomuto druhu aktivit praktický život (practical life) a praní prádla je jednou z oblíbených činností, jak na těchto dovednostech pracovat. Praní je vynikajicí pro rozvoj celé řady schopností batolat. Dává jim příležitost procvičovat si nalévání vody, drhnutí, ždímání, vytváření mýdlových bublin, mopování podlahy a vytírání louží. Díky všem těmto činnostem posiluje dítě svaly na rukou, koordinaci oko-ruka, učí se o rozdílu mezi mokrým a suchým a osvojuje si smysl pro pořádek. Tyto činnosti vytváří základ pro pocit sebejistoty a nezávislosti dítěte, který si s sebou ponese do dalších let učení a dospívání, a bude mu pomáhat v úspěchu. Praktické aktivity, jako je praní prádla, můžete dětem ukázat velmi snadno i doma. Stačí mít doma vše, co k tomu potřebujete, podívat se na správný postup a připravit pro aktivitu vhodný prostor. 

Montessori toddler practising independence

V Montessori komunitě pracujeme také společně a učíme se, že každý hraje důležitou roli ve fungování celku. To dodává dítěti pocit, že někam patří a skrze to, že se na činnosti podílí, se cítí pro svou komunitu důležité a užitečné. Tento pocit má v takto raném období význam při vytváření pocitu sebe sama a pomáhá dítěti stát se sebevědomým, odpovědným a starat se o svět kolem sebe. Aby naše děti mohly plně využít svůj potenciál, je velmi důležité jim poskytovat příležitosti a prostředí, které získání praktických životních zkušeností a dovedností neustále podporuje.

by Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Podívejte se, jak PŘÍPRAVujeme JÍDLo V MONTESSORI třídě

Další články

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventkou Laurou van Steeg

“V IMSP jsme se vždy učili, jak mluvit s lidmi, jak být uvědomělí, poslouchat jeden druhého, a to mi opravdu pomohlo v získávání nových přátelství. Jakmile máte přátele, všechno ostatní je jednoduché. Všechno ostatní zvládnete. 

Číst dál

Jak fungují smíšené třídy v Montessori škole?

Slyšeli jste již někdy o smíšených třídách v Montessori školách a zajímalo by vás, k čemu je tento systém dobrý? Hlavním důvodem je, že mladší děti mohou přirozeně získávat zkušenosti od těch starších, mít je za vzor a za své mentory, starším dětem pak umožňuje vyzkoušet si role leaderů. Tento model odráží reálné životní situace, například když různě staří kolegové pracují společně v týmu a vzájemně se učí jeden od druhého.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál
25.01.2021
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka