Menu

Jak na praní prádla s batolaty?

Batolata se nové schopnosti učí nejlépe na opravdových, užitečných činnostech. Jednou takovou, kterou u nás v Montessori používáme, je praní prádla. 

Ve třídě Montessori batolat říkáme tomuto druhu aktivit praktický život (practical life) a praní prádla je jednou z oblíbených činností, jak na těchto dovednostech pracovat. Praní je vynikajicí pro rozvoj celé řady schopností batolat. Dává jim příležitost procvičovat si nalévání vody, drhnutí, ždímání, vytváření mýdlových bublin, mopování podlahy a vytírání louží. Díky všem těmto činnostem posiluje dítě svaly na rukou, koordinaci oko-ruka, učí se o rozdílu mezi mokrým a suchým a osvojuje si smysl pro pořádek. Tyto činnosti vytváří základ pro pocit sebejistoty a nezávislosti dítěte, který si s sebou ponese do dalších let učení a dospívání, a bude mu pomáhat v úspěchu. Praktické aktivity, jako je praní prádla, můžete dětem ukázat velmi snadno i doma. Stačí mít doma vše, co k tomu potřebujete, podívat se na správný postup a připravit pro aktivitu vhodný prostor. 

Montessori toddler practising independence

V Montessori komunitě pracujeme také společně a učíme se, že každý hraje důležitou roli ve fungování celku. To dodává dítěti pocit, že někam patří a skrze to, že se na činnosti podílí, se cítí pro svou komunitu důležité a užitečné. Tento pocit má v takto raném období význam při vytváření pocitu sebe sama a pomáhá dítěti stát se sebevědomým, odpovědným a starat se o svět kolem sebe. Aby naše děti mohly plně využít svůj potenciál, je velmi důležité jim poskytovat příležitosti a prostředí, které získání praktických životních zkušeností a dovedností neustále podporuje.

by Lindsey Taylor

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

Podívejte se, jak PŘÍPRAVujeme JÍDLo V MONTESSORI třídě

Další články

Štědrost a umění - Projekt Random Gifts of Arts

Na jaře jsme jako součást výuky o hodnotách a umění ve třídách základní školy IMSP zařadili workshop dvou přednášejících z konference TEDxu, Garreta Garrelse a Tima Holmese.

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Jak na komunikaci s batoletem

Často se nás učitelů ptáte, jak dokážeme zařídit to, že s námi děti spolupracují. „Co mám dělat, aby se mé dítě chtělo oblékat nebo najíst samostatně?" nebo „Co máme dělat, aby nám ranní přípravy šly lépe?" To jsou jedny z nejčastějších otázek, které od vás slýcháme. Vypadá to jako výzva, ale předně si musíme uvědomit, že je to přirozený proces – děti se až do svých 6 let učí rozvíjet svou vůli a svůj smysl pro poslušnost.

Číst dál

IMSP PODCAST s absolventem Calebem Millerem

Představujeme vám prvního hosta naší série IMSP podcastů, Caleba Millera. Caleb se po dokončení IMSP přestěhoval zpět do USA, dokončil střední školu a vystudoval univerzitu. Caleb se s naší moderátorkou Marianou baví o nezávislosti v dětství, výhodách věkově smíšených tříd a nechybí ani rada pro současné nejstarší studenty IMSP. Při vzpomínce na čas strávený v IMSP se Caleb zamýšlí i nad vlastní budoucností, kariérou s globálním zaměřením: “Je to něco, co ve mně zasel již Montessori systém a IMSP,” říká Calen “touha zajímat se o celý svět”.

Číst dál

Seznamte se s učitelkou mateřské školy Veronikou Newkirk

Přestože Veronika toužila být učitelkou od dětství, vystudovala na Karlově Univerzitě v Praze právnickou fakultu. Když však měla své první dítě, zamilovala se do Montessori a bylo jasné, co je její práce snů. Od té doby se její kariéra začala ubírat směrem k práci Montessori učitelky v mateřské škole. 

Číst dál
25.01.2021
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka