Menu
 Zpět

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Výchova k míru je proces získávání hodnot, rozvíjení postojů, dovedností a chování tak, aby děti mohly žít v harmonii sami se sebou, s ostatními a okolním prostředím.

Zdvořilostní chování je součástí každodenního programu od chvíle, kdy u nás dítě vstoupí do třídy. Ukazujeme si situace a učíme se lekce jak zdravit, jak se omlouvat, děkovat, jak se chovat, když někdo jiný pracuje, jak požádat kamaráda nebo učitele o pomoc a mnoho dalších věcí. 

V mnoha Montessori třídách je vyhrazený prostor nebo stůl, kam si děti mohou sednout, být v klidu, v kontaktu sami se sebou a svými vnitřními průvodci, o situaci sami přemýšlet a využít prostor k vyřešení konfliktu s pomocí různých nástrojů a činností.

Jedním z nástrojů, který mohou děti využít je Růže míru (nebo jakýkoiv jiný objekt) a tabulka emocí, díky které mohou děti identifikovat emoce, které cítí a jak se k nim postavit. Růž míru používáme, když mají dvě nebo i více dětí mezi sebou konflikt. Děti se učí mluvit postupně a jednoduše sdílí, co cítí jen ve chvíli, kdy drží růži. Když domluví, předá růži dalšímu z kamarádů. Růže míru pomáhá dětem soustředit se na to, co říkají ostatní a počkat s mluvením až na chvíli, kdy budou na řadě, aby společně konflikt vyřešily v harmonii. Růže tak funguje jako konkrétní pomůcka a dospělí s mnoha dětmi ji tak mohou použít k procvičování toho, co a kdy v kolektivu říct. 

Montessori výchova k míru

A jak je možné procvičovat výchovu k míru doma?

Vztah k míru i zdvořilostní chování pochází z velké části z domova. Podívejte se na nějaké možnosti, jak můžete s výchovu k míru pomoci i doma:

  • Běžte příkladem místo napomínání: Děti mají natolik absorbující mysl, že z okolního prostředí a od dospělých v něm kopírují své chování a způsob, jakým komunikují s ostatními. Pokud okolo sebe uvidí, že spolu dospělí komunikují mile a s pochopením, pomůže jim to naučit se reagovat také s porozuměním a empatií. Pokuste se vyhnout negativním rozhovorům o ostatních lidech nebo hádkám s ostatními členy rodiny před dětmi.

  • Čtení o míru: Existuje mnoho knížek, které krásně vysvětlují, co znamená mír a emoce, které děti pociťují.  Aby děti snadněji pochopily, co mír znamená a jak funguje je dobré udržovat pozitivní a tišší tón čtení.

  • Vytvoření klidného, mírumilovného koutku doma: Vytvoření klidného koutku pro vaše dítě doma, může být prospěšné pro vás i pro něj. Může si tam kdykoliv zajít, odpočinout, popřemýšlet, promyslet co dělat se svými myšlenkami a pocity.

  • Respekt a péče o zvířata a prostředí: Děti mají obvykle od přírody dar milovat a respektovat zvířata a prostředí okolo sebe. Je skvělé vzít si domu nějaké domácí zvíře, dítě se tak o něj může starat a učit se jaké to je mít odpovědnost za jiného živého tvora. Kromě toho můžete také ztrávit  čas s dětmi v komunitních zahradách či farmách pro zvířátka, sázením, zahradničením. To všechno může pomoci dítěti naučit se empatii.

  • Povídání si o míru: Jedním z tipů je samozřejmě i konverzac o míru. Čas od času naveďte doma na toto téma řeč. Zeptejte se, co mír znamená pro vaše dítě a vysvětlete mu, co znamená pro vás. Může vás to pomoci nejenom sblížit jako rodinu, ale i posílit vaše pouto a důvěru mezi sebou, což je dobré pro řešení problémů v budoucnu.

By Caryn Khoo, Primary Teacher Intern

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

PROČ VYUČUJEME V MONTESSORI ZDVOŘILOSTNÍ CHOVÁNÍ?

Další články

IMSP PODCAST s absolventkou Dianou Peštovou

Je naším potěšením vám v dnešním IMSP podcastu představit našeho hosta: Dianu Peštovou. Diana se narodila a vyrostla v České republice, dnes studuje jazyky a kulturu na Amsterdamské univerzitě. Diana se s naší moderátorkou Marianou baví o tom, jak ji IMSP naučila přemýšlet s nadhledem. Protože ráda píše, zpívá a hraje divadlo, ocenila také, že je Montessori vzdělání dovolila poznávat zájmy svým vlastním tempem.

Číst dál

CO JE PRO VÝVOJ VAŠEHO BATOLE NEJLEPŠÍ

Dnešní rodiče jsou neustále zahlcováni radami a tipy pro maminky i tatínky, co by jejich děti měly nebo neměly mít.  V takovém množství informací může být rozhodování, co je pro vývoj jejich dítěte nejlepší, obtížné. Každý rodič touží dělat správná rozhodnutí a opatřit batoleti to nejlepší. Ale jak poznáme, co je pro ně prospěšné a co ne?

Číst dál

Nezávislé dítě

Jak podporujeme nezávislost u našich studentů a proč to tak děláme?

Číst dál

Vypořádej se s emocemi, díky umění

“Sociálně-emocionální učení (SEL) je proces, během kterého se dítě nebo dospělý učí porozumět a zvládnout emoce, nastavit si a dosáhnout pozitivní cíle, cítit a dát najevo empatii s ostatními, vytvářet a udržovat pozitivní vztahy a dělat odpovědná rozhodnutí.”

Číst dál

Rozhovor s ředitelkou školy, Pherooz Karani

Seznamte se s naší akademickou ředitelkou, Pherooz Karani. Největší radost jí dělá předávat nové generaci dětí dědictví Montessori vzdělávání.

Číst dál
29.01.2021
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka