Menu

Jak se vyhnout „škatulkování“

Co vlastně znamená „zaškatulkovat dítě“?

Jedná se o zjednodušení vytvářením nálepek, ať už pozitivních nebo negativních, které mohou napáchat více škody než užitku na sebevědomí a emočním vývoji dítěte. Lehce je vyslovíme bez přemýšlení nebo v návalu emocí.  Mnoho dospělých je považuje za neškodné. Avšak označení jako „jsi zlobivý“, „je příliš stydlivý“, „je panovačná“, „je vůdčí typ“ mohou výrazně ovlivnit sebehodnocení dítěte. Tím, že předem označíme dítě nálepkou místo hodnocení jeho aktuálních činů, nevědomky vytváříme jeho trvalý rys určující, co si dítě o sobě myslí. V takových situacích se škatulkování stává nebezpečnou chybou.

Proč je škatulkování škodlivé?

  • Dítě zařazené do nějaké „škatulky“ – Kdykoli někoho automaticky označíme nějakou nálepkou, a nemusíte to ani říct nahlas, určitým způsobem ho nastavíme k očekávanému chování. Zamysleme se nad tím, jak my dospělí přistupujeme ke stereotypům. Dítě, které je označeno jako „zlobivé“, bude tak vnímáno, i když motivy jeho chování jsou laskavé a nevinné. „Zaškatulkování“ nám brání vidět osobu nebo dítě takové, jaké ve skutečnosti jsou.

  • Přisouzení nálepky (a to i pozitivní) ovlivňuje očekávání – V extrémních případech právě pozitivní zaškatulkování napomáhá vytvářet nerealistická očekávání dítěte, která následně způsobí jeho sklony k perfekcionalismu nebo úzkosti. Rozhodně mění naše očekávání a tím vytváří sebenaplňující se proroctví o chování dítěte.

  • Označování může být chybné – Všimli jste si, že dítě, které jeden den zdraví učitele i další dospělé nebo jemu neznámé lidi úsměvem a zamáváním, se jiný den úplně stáhne do sebe? Lidé mají mnoho složitých emocí, chování, různorodých osobnostních předpokladů a preferencí a totéž platí pro malé dítě. Není možné dítě strčit do jedné „škatulky“.

Montessori principy a jak je využít doma

Návrhy, jak zabránit škatulkování

Začněme malými krůčky. Nejprve se pokuste zjistit, kdy vy sami nějakým způsobem zařazujete do škatulek.  Takové uvědomění vám může pomoci zbrzdit vás v tom, abyste příště začali nahlas dítě označovat nálepkou, pomůže vám ujasnit si myšlenky a zjistit, kdy máte tendence škatulkovat. Snažte se také vidět dítě, jako osobu s určitým chováním, ať už pozitivním nebo negativním, a oddělte svůj názor na dítě od jeho chování. To vám pomůže vcítit se do dítětem a pochopit ho, i když se chová špatně.

Co můžeme udělat, je snažit se pojmenovat chování dítěte, místo abychom označovali je samotné. Například místo „jsi stydlivý“ zkuste říct třeba „chvíli to trvá, než se sžiješ s lidmi “ nebo „dobře se ti povídá s lidmi, které dobře znáš “. Tím, že se zamyslíte nad výběrem správných slov a přístupem k dítěti místo toho, abyste ho automaticky označili nálepkou, mu tím pomůžete dosáhnout úspěchu v životě a nebudete mu bránit v dosažení jeho plného potenciálu.

Caryn Khoo

Chcete se dozvědět více? Přečtěte si náš další článek:

ABSORBUJÍCÍ MYSL – ZÁKLADNÍ PRINCIP MONTESSORI

Další články

IMSP Podcast s absolventem Hubertem Kobrem

Poslechněte si interview naší moderátorky Mariany Bečkové s absolventem IMSP, Hubertem Kobrem v novém díle IMSP podcastu. Hubert navštěvoval IMSP od jejího založení až do doby, kdy začal studovat IB program na české škole. V rozhovoru se baví o tom, jak mu anglické osnovy v Montessori škole pomohly zvládnout tak náročný akademický plán. 

Číst dál

První týdny ve školce. Jak ustát loučení?

Před dosažením věku dvou let prochází dítě sérií vývojových změn, díky kterým začíná potřebovat nové sociální prostředí. Ačkoliv rodiče pro něj zůstávají i nadále hlavní jistotou v jejich životě, potřebují děti v této fázi rozšířit své sociální obzory, dostat příležitost kontaktu s vrstevníky, a získat zkušenost společenské nezávislosti. Je to veliký a zásadní krok: děti se učí přechodně fungovat bez rodičů, v kolektivu kamarádů a učitelů.  

Číst dál

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Číst dál

Výchova k míru

Není žádným tajemstvím, že Dr. Maria Montessori je známá jako ambasadorka výchovy k míru. Proto je jednou z méně známých, ale velmi důležitých, součástí Montessori metody výuka Zdvořilostního chování. Její vize pomoci všem dětem, aby se při přípravě na dospělost cítily v bezpečném prostředí, je základem výchovy k míru v každé montessori třídě a pomáhá tak pěstovat v dětech empatii a laskavost.

Číst dál

Svoboda v Montessori třídě

“Dát dítěti svobodu neznamená nestarat se o něj."

Číst dál
15.04.2023
Letní dílničky
batole a já
Montessori
dílničky pro děti
2-12 měsíců
Virtuální prohlídka