Menu

Jak rozhýbat Montessori školičku

Hledáme nové způsoby, jak přinést pohyb do tradičního Montessori prostředí. V tom nám pomáhá studio Mones Moniky Němcové.

Batolecí třída International Montessori School of Prague funguje u nás na Roztylech už od roku 2005. Momentálně vedeme dvě dětské skupiny a naše metodika vychází jak z osnov Americké Montessori Asociace (která akredituje naší školu), tak z Mezinárodní Asociace Montessori (jejíž výcvik jsme absolvovaly jako vyučující).

Naši touhu rozvinout a rozšířit pohybové activity ve třídě “nakopla” přednáška, kterou jsme absolvovaly na celosvětovém Montessori Kongresu v roce 2017. V jejím rámci byl promítán film z italského Nida (centrum pro děti od narození do tří let) vycházejícího nejen z principů Dr. Montessori, ale take z práce jejich spolupracovnic a následovnic, jako byla například Adele Costa Gnocchi a později Grazia Honegger Fresco.

Film nás uchvátil. Zobrazoval male děti, zhruba ve věku od jednoho do dvou let, jak přelézají, přeskakují, obíhají, přesunují, zkoumají a manipulují jednoduché motorické pomůcky a materiály. To vše v harmonické skupine, bez zásahů dospělých a vykazujíc všechny tradiční znaky “správného” učení podle Montessori: soustředění, cílevědomost, radostné uspokojení, spolupráci a laskavost k ostatním.

Mones Montessori pohybove kurzy

Okamžitě jsme se shodly, že tato “velká” motorická práce je nesmírně důležitá, ale u nás vě třídě málo zastoupená; nadešlo období hledání, jak jí dětem poskytnout a nabídnout. Studovaly jsme práci Emmi Pikler a pořídily do třídy některé její vybavení; posílily jsme hudebně-rytmické rozcvičky a zkoušely s dětmi nový pohyb, a hledaly další možnosti, nápady a inspirace.

Nevyhnutelně jsme pak našli pohybové studio Mones Moniky Němcové, která na základě vlastních zkušeností s Montessori , ale take s metodikou Play Wisely, dětskou typologií  dalšími vzdělávacími školami vytvořila program pro nejmladší děti i jejich rodiče a rodiny.

Po úvodním milém setkání nám Monika umožnila pozorování na svých lekcích, ze kterého jsme byly nadšené. Mezi naše první dojmy patřila nejen radost dětí z pohybu a obrovský náboj a uspokojení, který jim motorická hra nabízí; ale i to, jakým způsobem Monika pracuje (především) s maminkami a jejich vztahem k díteti. Citlivě vnímá propojení matky a dítěte a pomáhá jim ho využít jako nástroj k dosažení rovnováhy v životě dítěte. Ukazuje rodičům, jak chápat dětské chování, přiblížit se jejich prožívání a umožnit jim šťastný, harmonický rozvoj. 

Další články

Batole a já: rozhovor s Ariou a Evangeliou

Rádi bychom vám představili Evangeliu a její dceru Ariu. Obě spolu absolvovaly nejprve náš kurz Batole a já, po kterém Aria navštěvovala nejprve naši Montessori třídu pro batolata a nyní naši mateřskou školu. Jak se jim na kurzu líbilo, co se naučily a co si z něj odnesly do každodenního života?

Číst dál

Interview s učitelkou: Joyce McCusker

Jak ses poprvé setkala s Montessori vzděláváním? Co tě vedlo k tomu, že jsi se rozhodla absolvovat…

Číst dál

Pozitivní řeč: jak proměnit „ne” v „ano”

„Život může být mnohem snazší, stačí změnit slova, která používáme." - Alicia Eaton, učitelka AMI Montessori a odbornice na chování dětí. 

Číst dál

uvědomění: klíčová součást montessori základního vzdělávání

Pokud navštívíte třídu naší vyšší základní školy v 11:20, uslyšíte zazvonit zvoneček. Žáci si uklidí, v 11:30 se sejdou na koberci uprostřed třídy a zapálí svíčku. Učitel nastaví na hodinách pět minut a děti začnou cvičení vnímavosti.

Číst dál

Tipy pro život s batoletem

Batolecí období je významným obdobím pro rozvoj a budování fyzické nezávislosti dítěte. Je zcela přirozené, že o batole chceme stále pečovat. Když mu ale někdy umožníme dělat věci tak, jak chce samo, tak je to pro něj obrovský dar. Bude totiž nejen štěstím bez sebe, ale zároveň vytvoříme skvělou příležitost, jak podpořit jeho celkový rozvoj, sebedůvěru a vnímaní sebe sama.

Číst dál
02.06.2020
Letní dílničky
batole a já
Virtuální prohlídka